Deze tien winkelconcepten maken kans op de Mercuriusprijs

In oktober rijkt Comeos, de sectororganisatie voor de retail, de jaarlijkse Mercuriusprijs voor "winkelconcept van het jaar" uit. Er zijn tien laureaten om Medi-Market op te volgen.

 

Het afgelopen jaar mocht Medi-Market zich één jaar lang winkelconcept van het jaar noemen. De revolutionaire kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan 30 andere dossiers. De eervolle tweede en derde plaats waren voor hamburgerketen Ellis Gourmet Burger en Cru, de versmarkt van Colruyt. Dit jaar zijn er weer tien winkelconcepten die kans maken op de Mercuriusprijs.

 

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts kiest het “winkelconcept van het jaar” uit een stapel dossiers. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

 

De jury selecteerde tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Wat zij gemeen hebben? Een nadruk op beleving en storytelling, het centraal plaatsen van de mens en inzetten op diepgaande vernieuwing, al dan niet in een volwassen markt.
 

De tien laureaten zijn:

  • Alvo (Kortessem):

    Een supermarkt, maar met een echt marktgevoel: je wandelt van “kraam naar kraam” en vindt er voornamelijk verse, lokale en eerlijke producten.

     

  • Blabloom:

    Blabloom staat voor duurzame baby- en kinderproducten en heeft een sterke omnichannel-stategie.

     

  • Boobs-‘N-Burps:

    Boobs-‘N-Burps heeft een duidelijke sociale missie: moeders positief laten kiezen voor borstvoeding.

     

  • Carrefour Mons Les Grands Prés:

    Carrefour vindt de hypermarkt opnieuw uit en plaatst daarbij de mens centraal. Bekijk onze reportage

     

  • Connections Travel Store (Hasselt en Antwerpen):

    Bij Connections waan je je in een oogwenk “op reis” dankzij de Virtual-Reality ervaring en de thematische corners, ingericht in de sfeer van de bestemming.

     

  • Damart:

    Damart zet extra in op service en klantgerichtheid binnen hun knap vernieuwd winkelconcept.

     

  • Design Is Wolf:

    Een Belgisch designmerk dat al zijn meubels zelf produceert tegen een toegankelijke prijs.

     

  • Dockx Service Shops (Drogenbos en Nijvel):

    Zoveel meer dan de verhuur van voertuigen: je kan er bijvoorbeeld verhuisdozen kopen, een verhuislift huren of een pakketje afhalen. Lees ons artikel

     

  • Juttu:

    Juttu, het nieuwe winkelconcept van A.S.Adventure omschrijft zichzelf als een magazine dat je doorbladert, met verschillende rubrieken: fashion, deco, food en creative space. Lees hier meer

     

  • Marks & Spencer:

    Na 14 jaar Belgische afwezigheid, opende Marks&Spencer een flagshipstore van 5.000 vierkante meter op de Guldenvlieslaan. Lees hier onze reportage

 

Tijdens de eerste jurybijeenkomst werden tien laureaten geselecteerd, maar werd nog geen winnaar gekozen. De dossiers moeten immers eerst getoetst worden aan de werkelijkheid. Daarom gaan de juryleden mystery shoppen. Wie blinkt uit in customer experience, aanpak van het personeel en innovatie, maar heeft ook oog voor digitale integratie, winkelinrichting, duurzaamheid en rendabiliteit? We weten het op 26 oktober, wanneer de winnaar bekend gemaalt wordt in De BEL (Tour & Taxis).

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Laatste productlanceringen