-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Coca-Cola verkocht het afgelopen jaar wereldwijd meer frisdrank, maar zag zijn omzet en winst toch dalen door een sterke dollar. Het bedrijf kan zich optrekken aan het laatste kwartaal, waarin de winstgevendheid weer steeg dankzij bezuinigingen.
Wereldwijd verkocht Coca-Cola in 2015 2% meer frisdrank, maar de dure dollar weegt op de resultaten. Zo daalde de omzet van de frisdrankreus met 4% en zakte de operationele winst met 10%. Maar Coca-Cola kan zich optrekken aan het laatste kwartaal, waarin de winst weer omhoog ging.
In het vierde kwartaal van 2015 namen de volumes wereldwijd met 3% toe, vooral gedreven door een groei van 6% bij niet-koolzuurhoudende dranken, zoals thee, gebotteld water en ultra-gefilterd voedselrijke melk. Ook de frisdrankvolumes namen met 2% toe. In Noord-Amerika bedroeg de volumegroei 3%. Coca-Cola verhoogde de prijzen in de VS verhogen en zette meer in op kleinere verpakkingen die relatief meer kosten.
De winstgevendheid in Q4 groeide met +5% meer dan verwacht. Het eerste positief effect van de grote besparingsoefening bij The Coca-Cola Company, klinkt het. CEO Muhtar Kent gaf in oktober 2014 aan te willen besparen door jobs te schrappen en fabrieken af te stoten.
Kent houdt vast aan dat voornemen en zegt tegen 2019 3 miljard te willen besparen. Daarom worden alle Noord-Amerikaanse bottelarijen nu verkocht aan franchisehouders en zal Coca-Cola zijn fabrieken in China ook niet meer zelf uitbaten.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: