Albert Heijn wil de komende 3 weken 200.000 broden en 10.000 wenskaarten verkopen ten voordele van De Warmste Week. Concreet gaat er 25 cent per verkocht brood en de volle 5 euro per wenskaart naar het goede doel. Daarnaast liet de retailer weten dat er volgend jaar twee nieuwe winkels openen in Turnhout en Deurne.

Begin deze week lanceerde Albert Heijn zijn eigen campagne om De Warmste Week van Music For Life te steunen. De retailer wil namelijk in de komende 3 weken 200.000 broden en 10.000 wenskaarten verkopen ten voordele van het goede doel. Concreet doneert Albert Heijn per brood dat verkocht wordt 25 cent aan het goed doel en bij de wenskaarten is dat zelfs het volledige bedrag (5 euro per set van 6 kaarten). In totaal zou de retailer dus, als alles goed gaat, op het einde van de actie zo’n 100.000 euro schenken aan het goede doel. Een haalbare kaart als het van Luc Baets, CEO van Albert Heijn België, afhangt: “De bedoeling is om dagelijks zo’n 10.000 broden en 500 wenskaarten te verkopen. En dat lijkt tot nu toe goed te lukken, want in nog geen drie dagen tijd hebben we al 30.000 broden en 1.500 wenskaarten verkocht in al onze winkels samen. We zitten met andere woorden goed op schema.”

Leuk detail: om helemaal in het Albert Heijn-thema te blijven staat de befaamde hamster mascotte centraal op alle wenskaarten.

Foto: Albert Heijn Facebook

Goede doelen: Make-A-Wish en Awel.be

Met deze actie wil Albert Heijn vooral iets terugdoen voor alle klanten en medewerkers die hebben bijgedragen aan het succes van de keten in ons land. En dat doet het bedrijf door te investeren in (lokale) goede doelen die voor hun klanten en personeel belangrijk zijn.

“Onze twee grootste doelen zijn Make-a-Wish en Awel.be, maar elke winkel is vrij om zelf een project te kiezen”, verklaart Luc Baets. “Die inspraak is erg belangrijk, aangezien het uiteindelijk de winkels zelf zijn die de drijvende kracht zijn achter de campagne. Het komt bovendien de verkoop ook alleen maar ten goede als je een project steunt waar je zelf 100% achterstaat.”

Iedereen paraat

Om zijn doel te bereiken doet de retailer een beroep op het groepsgevoel binnen het bedrijf. Zo nemen alle werknemers deel aan de actie, ongeacht hun functie. “Het mooie aan deze actie is dat iedereen van Albert Heijn er zijn schouders onder zet. Zowel ik als CEO, als andere medewerkers van de hoofdzetel, alsook mensen uit de winkels doen allemaal hun uiterste best om zoveel mogelijk brood en wenskaarten te verkopen", vervolgt hij.

Om klanten en medewerkers bovendien nog meer te stimuleren, wordt er in elk winkel ook een score bijgehouden van het aantal verkochte broden en wenskaarten. In Olen stond de teller vandaag bijvoorbeeld op 710 broden en zijn alle wenskaarten ondertussen al uitverkocht. 

Nieuwe locaties: Turnhout en Deurne

Toch wil Albert Heijn zich niet alleen inzetten voor het goede doel, maar wil het ook zijn groei in België verzekeren. Dit jaar opende de retailer namelijk 5 vestigingen in ons land: Hasselt, Ronse, Ternat, Zaventem en volgende week Lokeren. Dat brengt het totaal aantal Belgische vestigingen op 42, al wil Albert Heijn dat aantal in de toekomst zeker nog optrekken. Zo zullen in de tweede helft van volgend jaar nieuwe winkels openen in Turnhout en Deurne.

De Albert Heijn-winkel in Turnhout zal neerstrijken in het gloednieuwe winkelcentrum Turnova dat momenteel nog volop in aanbouw is. “Normaal zouden de werken tegen de zomer moeten klaar zijn, zodat we bij het begin van het nieuwe schooljaar onze deuren kunnen openen”, verduidelijkt Luc Baets. “Een paar weken later is het dan de beurt aan Deurne, dat meteen een leuk extraatje krijgt. Bovenop het pand komen er namelijk appartementen.”

De twee nieuwe vestigingen zullen worden uitgebaat door de ondernemersfamilie Peeters-Govers. Die opende vorig week nog zijn 7de vestiging in Zaventem en zal zijn totaal aantal franchisewinkels met de komst van deze twee nieuwe vestigingen dan ook zien stijgen tot 9 in totaal.

Daarnaast zullen beide winkels ook ingericht worden volgens het nieuwe versconcept dat Albert Heijn volop aan het uittesten is in Nederland. Zoals de naam het al zegt, staat alles er in het teken van verse producten. Zo is er onder meer een zelfpluk kruidentuin, een borreleiland, een uitgebreid aanbod aan groenten en fruit dat dankzij dry misting langer vers blijft enzovoort.

Terugkeer naar voormalige Albert Heijn-steden?

Met de opening in Turnhout keert Albert Heijn terug naar zijn roots. De retailer opende er namelijk eerder al een filiaal, maar dat moest in juni vorig jaar noodgedwongen sluiten als gevolg van de fusie van Ahold en Delhaize. “We zijn enorm blij dat we bijna twee jaar later zullen terugkeren naar Turnhout. Zeker omdat we merkten dat er een grote vraag was bij het publiek”, vertelt Luc Baets. “We hebben trouwens voor een nieuwe locatie gekozen, zodat het pand niet te dicht in de buurt ligt van de vorige vestiging waar nu een Lidl huist.”

En Turnhout is niet de enige stad waar de Nederlandse keten naar wil terugkeren. De afgelopen maanden deed het nieuws de ronde dat Albert Heijn een nieuwe vestiging zou openen in Leuven. Hoewel de CEO van Albert Heijn die woorden niet officieel in de mond wou nemen, was het overduidelijk dat de Leuvenaars binnenkort hun hart weer kunnen ophalen in de Nederlandse keten. “Het was erg leuk om te zien dat er zo veel solidariteit was toen we onze vestiging in Leuven moesten sluiten. We hebben veel reacties gehad van mensen die ons vroegen om terug te komen. We kijken er dan ook naar uit om terug te kunnen keren naar Leuven.” Wanneer dat precies het geval zijn, wil de CEO voorlopig nog niet kwijt.

Blinde vlekken vullen in de Vlaamse rand

Of er binnenkort ook winkels zullen volgen in Brussel, is eerder twijfelachtig. “Er zijn nog genoeg blinde vlekken in de Vlaamse rand die we kunnen opvullen. Daar willen we ons eerst op focussen”, vervolgt Luc Baets.

Bovendien zijn er nog heel wat Vlaamse steden die het zonder een Albert Heijn moeten stellen zoals Mechelen. De kans is dan ook groot dat die eerst aan bod zullen komen.

Focus op online

Naast meer winkels wil Albert Heijn in de toekomst ook meer inzetten op een persoonlijke service online. “In de toekomst willen meer focussen op online. Zo willen pick-up points introduceren waarbij AH-medewerkers de boodschappen voortaan zelf in de koffer van de klant plaatsen. Dat zorgt niet alleen voor een persoonlijke en betere service, maar het biedt klanten ook meer comfort”, aldus de CEO. “Maar dat is niet alles, we willen zelfs nog een stapje verder gaan. Zo zullen we in 2019 een nieuwe innovatie lanceren, maar daar kan ik nu helaas nog niks over zeggen.”

Verder wil de keten klanten blijven verrassen met nieuwe smaken zoals bijvoorbeeld de exotische Pina colada smaak in zijn chocoladeletters.  En blijft ook de strijd tegen voedselverspilling en de verminderingen van suiker, zout en andere additieven in de AH-producten, hoog op de agenda staan.

“Daarnaast willen we ook nog meer inzetten op alternatieven. Zo bieden we sinds dit jaar ook een vegetarisch kerstdiner aan”, verduidelijkt Luc Baets. “We merken dat de vraag naar vegetarische producten steeds meer toeneemt. Daarom hebben we ons gamma fors uitgebreid en krijgen deze producten nu ook een nadrukkelijkere plaats in de winkel. Waar de vegetarische producten vroeger nog tussen de andere gekoelde producten lagen, krijgen ze nu hun eigen schap in het midden van de winkel. Hierdoor hopen we klanten meer te stimuleren om ook eens alternatieven uit te testen.”

Als het van Albert Heijn afhangt, staat er nog veel te gebeuren. Al zullen we pas volgend jaar definitief weten of al die plannen ook allemaal zullen doorgaan. Dan zal Ahold Delhaize namelijk bekendmaken hoe de toekomst van Albert Heijn en Delhaize er zal uitzien. Het wordt dus nog even nagelbijtend afwachten op het verdict…

Foto: Albert Heijn Facebook