Albert Heijn lanceert Flexi-Vlaanderen, een concept waarbij ze klanten willen helpen om minder vlees en vis te consumeren. “Veel klanten willen graag minder vlees en vis eten, maar weten niet hoe ze dat moeten doen. Wij willen hen laten zien dat er kwaliteitsvolle alternatieven zijn.” Daarnaast zal de retailer dit jaar nog twee winkels openen in Zaventem en Hasselt.

Sinds deze week is Albert Heijn België gestart met het concept Flexi-Vlaanderen. Daarbij gaat het niet om een campagne die slechts enkele weken duurt. Nee, Albert Heijn wil mensen, die minder vlees en vis willen eten, op lange termijn helpen om hun vlees- en visconsumptie af te bouwen. De retailer benadrukt echter wel dat het niet de bedoeling is om klanten een idee op te leggen, maar wil hun wel vrij laten kiezen. Zo zal er niets veranderen aan het huidige vlees- en visaanbod, maar zullen er enkel alternatieven bijkomen. “Het is niet de bedoeling dat we mensen gaan verplichten om minder vlees en vis te kopen. We willen klanten die graag minder vlees en vis willen eten, maar niet weten hoe, gewoon een alternatief bieden en hun wegwijs maken in de wereld van de vleesvervangers”, legt Roemer Warners, Category Manager Fresh bij Albert Heijn België, uit.

Barrières wegwerken en mensen laten proeven 

“Veel consumenten twijfelen om de overstap naar vlees-en visvervangers te maken, omdat ze vaak niet weten wat ze dan wel moeten koken en hoe. Daarnaast zijn ze ook niet zeker of die alternatieven wel lekker zijn”, verduidelijkt Warners. Volgens hem is het dan ook noodzakelijk om komaf te maken met die vooroordelen en de mensen te laten zien dat er wel degelijk goede alternatieven zijn. “Door die barrières weg te werken en hen ook effectief te laten proeven van onze producten kunnen we klanten overtuigen dat vlees- of visvervangers helemaal niet slecht zijn. Zo hebben we onlangs een pop-uprestaurant geïnstalleerd in onze AH-winkel in Berchem en daar konden mensen onze nieuwe bolognaisesaus testen. Er was niemand die kritisch reageerde en opmerkte dat het niet om echt gehakt ging, maar om vegetarisch gehakt”, vertelt Warners trots.

Focus op vlees- en visvervangers

Met dit nieuwe concept, wil de retailer de vlees- en visvervangende producten dus vooral bekend maken bij het publiek en hen laten zien dat er “goede, kwaliteitsvolle alternatieven bestaan”. Concreet zal de retailer tijdens Flexi-Vlaanderen focussen op vlees-en visvervangers. Zo kunnen consumenten bij de 1+1-actie in hun Albert Heijn Bonus-folder van deze week bijvoorbeeld ook kiezen voor vegetarisch gehakt. Daarnaast zullen vleesvervangers veel prominenter aanwezig zijn in de winkel en zullen ze dus niet enkel op de vegetarische afdeling terug te vinden zijn. En zal Albert Heijn bij toekomstige vlees-en viscampagnes ook de nadruk leggen op mogelijke vlees- en visvervangers. Kortom, vleesvervangers zullen in de toekomst als gelijkwaardige alternatieven worden voorgesteld.

Kinderen koning bij Albert Heijn

Wie dacht dat Albert Heijn enkel probeert om volwassenen te overtuigen om gezonder te leven, heeft het goed mis. Zo lanceert Albert Heijn binnenkort een actie waarbij kinderen die met de ouders meekomen boodschappen doen, beloond worden met een stuk groente of fruit. Op die manier wil de retailer ook de allerkleinste aanmoedigen om gezonder te eten. Deze nieuwe actie past volledig binnen de visie van Albert Heijn om iedereen een beter leven te geven dankzij zijn producten.

Less is more

Albert Heijn focust al jaren op een gezondere levensstijl. Zo past het bedrijf het bekende ‘less-is-more’-principe toe, waarbij het probeert om suikers en zout in zijn voeding zo veel mogelijk te af te bouwen. Zo bevat het brood van Albert Heijn maar liefst 20% minder zout, kon de retailer het zoutgehalte bij groenten in blik met 30% terugbrengen en werd de MSG-smaakversterker in chips bijna tot 0 gereduceerd. Om suiker en zout te verminderen in zijn voeding, werkt de supermarkt met zogenaamde ‘Friswijzers’, die een overzicht geven van de hoeveelheid calorieën, suikers en zout in een product. Daarnaast werkt de retailer ook samen met A-merken om het suiker- en zoutgehalte te verminderen.

Dit jaar twee nieuwe winkels in Hasselt en Zaventem

Albert Heijn kondigde gisteren aan dat er nog voor de zomer een winkel in Hasselt zal openen en dat er voor het einde van 2018 ook nog een winkel in Zaventem volgt. Hoewel de AH-winkel in Leuven vorig jaar zijn deuren sloot, zou Albert Heijn in de toekomst mogelijk toch nog een winkel willen openen in de studentenstad “want het zou stom zijn als we zo’n belangrijke stad zouden overslaan”, vertelt Luc de Baets, CEO van Albert Heijn België. Al is het niet duidelijk wanneer dat precies zou gebeuren.

 

Blijft Albert Heijn in België?

Op de vraag of Albert Heijn binnenkort de Belgische markt mogelijk zou verlaten, kwam er echter geen antwoord. Al zei Warners wel dat de consumenten op de Belgische Facebook-pagina van Albert Heijn enthousiaster zijn dan de Nederlanders. Een subtiele hint of zit er niks meer achter?