-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Media Markt gaat in Nederland de concurrentie aan met streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music. De winkelketen heeft in samenwerking met de Nederlandse radiogroep Talpa Radio een eigen muziekstreamingdienst ontwikkeld.
Media Markt en Talpa Radio, het bedrijf achter radiozenders 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, hebben anderhalf jaar gewerkt aan de nieuwe dienst, die half juli gelanceerd onder de naam Juke gelanceerd wordt in Nederland.
Juke zal toegang bieden tot radiozenders (niet enkel die van Talpa), maar ook tot gecureerde afspeellijsten en tot een muziekbibliotheek bestaande uit 40 miljoen nummers. Het streamen van de radio is gratis, maar voor de on demand-muziekdienst moet je een abonnement van 9,99 euro per maand nemen. Daarmee zit Juke op hetzelfde prijsniveau als Spotify en Apple Music.
De streamingdienst is ondergebracht in een joint venture, waarvan Talpa en Media Markt elk 50% van in handen hebben. Hoeveel beide bedrijven in Juke geïnvesteerd hebben, is niet duidelijk, maar Talpa Radio-directeur Menno Koningsberger zijn er toch “enkele miljoenen euro’s” mee gemoeid.
Dat Media Markt zelf een eigen Spotify-dienst uit de grond stampt, is opmerkelijk. Streaming is nu niet meteen de core business van Media Markt, dat traditioneel eerder cd’s en platenspelers verkoopt. “We zien een duidelijke trend van het bezit van muziek naar altijd en overal toegang tot de muziek. Vanuit die gedachtegang zijn we met Talpa Radio in gesprek geraakt”, zegt de Nederlandse Media Markt-directeur Barry van Ruiven in het FD.
Bovendien zijn er al met Spotify, Apple Music, en Youtube al heel wat grote spelers actief zijn op die markt.Toch is er zeker nog ruimte voor een nieuwe speler, denkt Barry van Ruiven. “De penetratie van streaming op de Nederlandse markt bedraagt 30%. Zeker twee derde van de markt gebruikt dit nog niet.”
Binnen dit en twee jaar mikt Juke op 1 miljoen gebruikers in Nederland. Talpa en Media Markt rekenen grotendeels op hun eigen bereik om dat cijfer te halen. Talpa zal de dienst kunnen promoten bij zijn miljoenen luisteraars, terwijl Media Markt haar klanten zal ondersteunen om de app te installeren.
Als Juke een succes blijkt in Nederland, wordt het muziekplatform mogelijk ook in andere landen waar Media Markt actief is uitgerold. Op de website van Media Markt België wordt ook melding gemaakt van Juke, met een beschrijving die erg dicht zit op het Nederlandse streamingplatform. Al ontkent een woordvoerster van het bedrijf dat er plannen zijn een gelijkaardige dienst in ons land.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: