Het gebruik van uniforme labels door de pakjesdiensten in Europa zou de crossborder e-commerce effectief stimuleren. De leveringskosten kunnen dalen, de logistieke keten wordt veel sneller en de retours worden vergemakkelijkt. Belgische webshops tonen alvast veel belangstelling, zo bleek gisteren tijdens de BeCommerce Logistics Summit.

Enkele weken geleden werden na jaren overleg werden de specificaties voor gestandaardiseerde labels voor de pakjes goedgekeurd door de Europese standaardiseringsorganisatie CEN. Deze zogenaamde SSCC-code werd door GS1 uitgewerkt in samenwerking met Ecommerce Europe. De code maakt het mogelijk om elk pakje dat in Europa verzonden wordt, uniek te identificeren, ongeacht de verzender en de pakjesdienst, en of het pakje naar de eindklant gaat of terug naar de afzender.

“Voor de sector van de e-commerce is dat een grote doorbraak”, zegt Jan Somers, CEO van GS1 Belgium & Luxembourg. “Vandaag hebben alle pakjesdiensten en ook veel e-tailers zelf een eigen codering  voor hun pakjes. De logistiek wordt zo goedkoper, omdat alles eenvoudiger wordt. Zo kunnen pakjesdiensten makkelijker samenwerken met partners en kunnen er meer generieke softwareoplossingen op de markt komen. Als e-retailer zal men eenvoudiger van pakjesdienst kunnen veranderen. Ook voor de consument zijn er voordelen: bij een unieke identificatie over de pakjesdiensten heen, kan men het pakje via gelijk welke koerier terugsturen”.

 

Traceerbaarheid

Volgens Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, kan deze harmonisering een aantal barrières voor de levering van goederen over landsgrenzen heen wegnemen. Zij verwacht een daling van de leveringskosten en snellere leveringen. “Ook op het vlak van traceerbaarheid kunnen stappen vooruit worden gezet. Onderzoek uit 2016 toonde immers aan dat 40% van de leveringen over landsgrenzen heen niet traceerbaar is door een gebrek aan compatibiliteit tussen de verschillende leversystemen”, zegt ze.

Smartfoto

Tijdens de BeCommerce Logistics Summit van gisteren in Brussel bleek alvast dat Belgische webwinkels die internationaal opereren, blij zijn met de nieuwe codes. Zo zei Ilse Van Vaerenbergh, general manager van Smartfoto, dat snelheid een steeds belangrijkere factor wordt in e-commerce. “Vanuit Wetteren zijn wij in 13 landen actief, waar we online kalenders, wenskaarten, huwelijkskaarten en dergelijke verkopen. Onder de druk van een aantal websites zoals Bol.com verwachten de klanten een steeds snellere levering, hoewel onze producten allemaal gepersonaliseerd zijn. Als de gestandaardiseerde labels voor kortere levertijden kunnen zorgen, dan is dat natuurlijk goed voor ons”, zegt ze.

Ook verwacht ze veel van een verbetering van de track and trace. “Vandaag is het moeilijk om een systeem op te zetten dat geldt voor de dertien landen”, zegt ze. Daarnaast verwacht ze minder foutieve leveringen bij de internationale zendingen. Elke keer dat er een nieuw etiket op het plakje geplakt wordt omdat het van de ene operator overgaat naar een andere, verhoogt ge de kans op problemen”.