-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
De Britse supermarktketen Tesco heeft succesvol een online bestelling aan huis geleverd per robot. Het gaat voorlopig om een eenmalige test, laat de retailer weten.
De robot, een machine met 6 wielen, kan bestellingen zelfstandig leveren bij klanten die in een straal van maximaal 5 kilometer rond een Tesco-supermarkt wonen. Het staaltje technologie is uitgerust met een anti-diefstalbeveiliging waarbij de politie wordt gewaarschuwd als er aan de robot geknoeid wordt.
De machine werd in samenwerking met Starship Technologies ontwikkeld, een bedrijf dat al gelijkaardige projecten deed met Metro Group en JustEat in onder andere Hamburg, Londen en Düsseldorf.
De robotlevering was een “one-off trial”, zegt Tesco. Toch is het niet uitgesloten dat Tesco binnenkort meer robots zal inzetten. “We hebben veel geleerd uit dit proefproject en we zullen nu de feedback overlopen voor we beslissen wat onze volgende stappen zullen zijn”, klinkt het.
Tesco testte de robot in het kader van Tesco Now, de nieuwe dienst waarmee de retailer online bestelling van maximum 20 producten binnen het uur aan huis levert in centrum Londen. Het project bevindt zich momenteel in de testfase, maar als het een succes wordt, is een landelijke uitrol mogelijk.
Met de introductie van Tesco Now, reageerde de Britse marktleider in food retail op de komst van AmazonFresh naar Londen. De boodschappendienst van internetretailer Amazon ging een klein jaar geleden van start in de Britse hoofdstad.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: