-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
De Belgische uitgaven bij Chinese webwinkels zijn in 2016 zeer fors toegenomen. Al bij al zijn ze echter nog bescheiden: in totaal kochten de Belgische consumenten voor 75 miljoen euro aan Chinese goederen. Ter vergelijking: vorig jaar gaven Nederlanders 190 miljoen uit op Chinese websites. Opvallend is ook de nog grotere stijging van de Belgische B2B-uitgaven in China.
Uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor blijkt dat de Belgische consumenten hun online aankopen steeds vaker op Chinese websites doen. Daarbij geven ze ook meer geld uit. Vorig jaar is de omzet van cross-border online bestedingen van Belgen bij Chinese webshops met 63% gestegen . Ze zijn vooral populair voor de aankoop van telecomproducten, IT en consumentenelektronica. Die webshops zijn goed voor een gemiddelde van 2,7 miljoen bezoeken per maand.
Volgens BeCommerce is AliExpress veruit het populairste platform bij e-shoppers in ons land. Verder doen ook de webwinkels Lightinthebox en Dealextreme het goed bij de Belgische consument. Uit de ‘BeShopping 100’ van vorig jaar was het groeiende succes van die twee laatste al gebleken: zij bekleedden respectievelijk plaats 39 en 65.
Uit een studie van Ecommerce Foundation blijkt tevens dat 85% van de online business in China wordt aangedreven door deze drie marktplaatsen. Jaarlijks surfen Belgische bezoekers ongeveer 42 miljoen keer naar een van deze drie sites.
Volgens Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, valt te verwachten dat deze trend de komende jaren zal aanhouden. “Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de Chinese markt nog een enorm groeipotentieel heeft. Door de toenemende globalisering worden wereldwijde bestellingen steeds makkelijker. Bovendien is de voorraad van platformen als Alibaba haast onuitputtelijk, en bieden ze vaak goedkopere producten aan dan hun Europese concurrenten”, zegt ze.
De online omzet van de Belgische B2B-klanten (van bedrijven, dus) in China is groter dan die van de consumenten. Ze overschreed vorig jaar ei zo na de 100 miljoen. Volgens Ceysens ligt de echte ‘driver’ van de Alibaba Group immers in haar online B2B-aanbod.
“Algemeen wordt aangenomen dat de Belgische B2B-transacties tegen 2020 dubbel zoveel omzet zullen genereren als de B2C-markt”, zegt ze. Ze gaat er dan ook prat op een vertegenwoordiging van Alibaba voor het eerst naar België komt om hun activiteiten in ons land toe te lichten. Dat zal gebeuren in het kader van de eerste BeCommerce B2B Summit eind april.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: