Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag van de Belgische consumenten ligt nog ver onder het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat ze aan shoppen spenderen, gaat naar online aankopen, terwijl dit percentage op Europees vlak 9,6% bedraagt. Deze vaststelling bevestigt het groet groeipotentieel van e-commerce in België.

Gisteren publiceerde DPD voor de eerste maal zijn ‘E-Shopper Barometer’ voor heel Europa. Het pakjesdistributiebedrijf destilleerde ook een aantal trends die specifiek zijn voor België, waar 1.000 consumenten aan de enquête deelnamen.

Daaruit blijkt dus dat het aandeel van e-commerce in hun totaal shopping-bestedingen kleiner is dan in de rest van Europa. Dat Europees percentage van 9,6% wordt echter getrokken door vier landen (het VK, Duitsland, Polen en Oostenrijk) waar de online-aankopen 10 tot 12% van het totale shopping-bedrag vertegenwoordigen. België behoort met zeven andere landen (waaronder Portugal, Slovakije, Hongarije, de Baltische staten en… Zwitserland) waar dat percentage het laagst is.

Meer ‘grote kopers’

Wat ook duidt op een groot groeipotentieel, is het feit dat de ‘grote kopers’ in België meer kopen dan het Europese gemiddelde. Grote kopers zijn e-shoppers die minstens drie aankopen gedaan hebben in de afgelopen maand. Zij zijn verantwoordelijk voor 87% van de aankopen in België, tegenover gemiddeld 85% in Europa. De gemiddelde en de kleine kopers zijn goed voor de rest van de aankopen.

De drie categorieën – grote, middelgrote en kleine kopers – zijn echter ongeveer even groot. Dit betekent dat de 'heavy buyers', die slechts een derde van de e-shoppers vertegenwoordigen, vandaag verantwoordelijk zijn voor het overgrote merendeel van de online aankopen. “Er is in België de komende jaren dus nog heel wat opwaarts potentieel," stellen de onderzoekers.

 

Bijzonder loyaal

De DPD barometer toont tevens enkele andere markante vaststellingen over de Belgische e-consumenten. Zo blijkt een grote meerderheid van hen – liefst 88% - steevast bij dezelfde online shops te kopen. Dat maakt van de Belgische e-shopper een van de meest loyale  van Europa.

Belgen gaan ook meer ‘over de grens’ shoppen: 71% van de Belgen kocht al ooit online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde 52% is. De meeste internationale aankopen worden binnen Europa gedaan (85%).

Het zijn vooral Nederlandse (41%), Franse (41%) en Duitse (34%) webshops die de Belgische e-shopper weten te overtuigen. Belgische consumenten geven aan dat ze vooral betere koopjes kunnen doen op buitenlandse webshops (63%) en dat ze er producten kopen die lokaal niet beschikbaar zijn (49%).

In België is de kredietkaart het meest gebruikte betalingsmiddel (51%). Bancontact komt op de tweede plaats (28%).

 

Afhaalpunten

De Belgische e-consument heeft een duidelijke voorkeur voor levering aan huis (79%), maar dat is minder dan het Europese gemiddelde ( 84%). In België zijn de afhaalpunten (parcel shops) populairder dan in de rest van Europa: 28% van de Belgische e-shoppers heeft ze al gebruikt, tegen slechts 16% in de rest van Europa.

De populairste productcategorieën zijn in België kledij (44%), schoenen (39%) en boeken (34%). Dat is ook de top drie in Europa (met respectievelijk 48%, 40% en 43%).

In België zijn de meest gebruikte apparaten om online te shoppen de laptop (67%, tegen 63% in Europa), de PC (42%, tegen 53%) en de smartphone (28%, tegen 35%).