Zoals Metro vorige maand al aankondigde, heeft het Duitse retailconcern in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een licht omzetverlies geleden. In België blijft de trend negatief.

Enkele weken geleden publiceerde Metro Group de voorlopige resultaten van het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2016/17. De bevindingen daaruit worden nu bevestigd in de definitieve kwartaalcijfers van de Duitse retailgroep boven onder andere Metro, Makro, Media Markt en Real.

De totale omzet van de groep daalde in Q1 met 0,6% naar 16,986 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel een lichte groei van 0,1%. De grootste daling slikte Metro in thuisland Duitsland, waar het meer dan een derde van zijn omzet realiseert. Metro boekte er 1,8% minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Op internationaal vlak bleef de verkoop wel stabiel (+0,1%), al doet de groep het in ons land nog steeds niet goed.

België

Metro zegt over België dat voor Metro Cash & Carry (de bedrijfstak boven de winkelketens Metro en Makro) de “negatieve verkoopstrand zich heeft verder gezet”. Ook Media-Saturn, de divisie boven Media Markt, spreekt van een omzetdaling in België. Beide Metro-dochters zijn in ons land ondertussen bezig met enkele veranderingen door te voeren: Makro is aan het herstructureren en Media Markt sluit enkele winkels om shop-in-shops te gaan openen bij Makro.

Demerger 

Ondanks de moeilijke economische situatie, voorspelt Metro Group een lichte omzetstijging voor 2017. Deze verwachtingen worden mogelijk nog aangepast wanneer de splitsing van de groep in twee bedrijven (één voor de groothandelsactiviteiten en één voor elektronica) een feit is. De “demerger” zou op de algemene vergadering van 6 februari goedgekeurd moeten worden en in de loop van het komende jaar doorgevoerd worden.