Het Duitse retailconcern Metro Group wordt opgesplitst in twee onafhankelijke bedrijven: één voor de groothandelsactiviteiten (Metro, Makro) en één voor elektronica (Media Markt, Saturn). Met de ingreep wil de Duitse retailer de focus van haar activiteiten versterken en de efficiëntie verbeteren.

Media Markt en Makro zullen binnenkort niet meer tot dezelfde groep behoren. Metro Group, het moederconcern van beide enseignes, bereidt momenteel namelijk een opsplitsing van het bedrijf in een food- en een elektronicatak voor. Dat heeft de retailer zelf bekend gemaakt.

Beide bedrijven zullen onafhankelijk opereren met een eigen profiel, management en raad van bestuur. Ze zullen ook afzonderlijk beursgenoteerd zijn, meldt Metro. “Het doel is om beide bedrijven en hun management de volledige controle over hun bedrijfsstrategieën te geven. Dit zal de klantenfocus verbeteren, de groei versnellen, de structuren vereenvoudigen en de time-to-market en operationele efficiëntie verhogen”, klinkt het in een mededeling.

Door Metro Group op te splitsen wil men nu twee afzonderlijke marktleiders creëren, die nog meer hun eigen weg kunnen gaan. “De twee businessen hebben momenteel zeer weinig overlappingen op operationeel vlak en zeer weinig synergieën”.

Olaf Koch, de huidige CEO van Metro AG, zou aan het hoofd komen te staan van de food- en groothandeldochter, terwijl de consumentenelektronicatak geleid zal worden door Pieter Haas (huidig CEO Media-Saturn).

De directie mikt erop de splitsing tegen midden 2017 afgerond te hebben en hebben daarvoor de steun van de familiale grootaandeelhouders van Metro.