De Vlaamse start-up Efoodconsult commercialiseert sinds kort een intelligente koeldoos waarmee verse en diepvriesvoeding met een gewone pakjesdienst aan huis kunnen worden geleverd. Peter Somers, ex-bpost en nu CEO van Sprintpack, heeft een participatie genomen in het bedrijf.
Dat meldt De Tijd. Somers neemt via een kapitaalinbreng een minderheidsparticipatie in Efoodconsult, en wordt ook voorzitter. De twee oprichters van de startup zijn Jos Miermans en Marnix Van Bockhaven, ex-bpost-collega’s van Somers. Zij waren eerder mede-ontwikkelaars van Combo, een thuisleverdienst voor boodschappen van bpost.
Op basis van hun expertise in o.a. logistiek hebben ze de firma Efoodconsult opgestart, dat bedrijven helpt bij het opzetten van een veilige distributie van voedingsproducten en medicatie. In dat kader hebben ze de Efoodbox ontwikkeld, die in februari j.l. werd gepatenteerd. Een belangrijke eigenschap van deze isothermische leverdoos is dat ze is uitgerust met een ingebouwde RFID-sensor die met een meting om het kwartier de temperatuur in de gaten houdt. In de box past een kartonnen binnendoos, en daarbovenop komt een koelelement.
Bij de levering neemt de klant de binnendoos in ontvangst, terwijl de besteller de buitendoos en het koelelement terug meeneemt. Daarbij moet de bezorger wel eerst de box scannen om een bevestiging te krijgen dat de koudeketen nooit onderbroken werd. Pas dan mag hij de inhoud aan de klant geven.
Zo’n Efoodbox kan tot 250 maal gebruikt worden en heeft een capaciteit van 2 à 3 kilo.
Cloud-platform
Nog een eigenschap is dat de RFID-tag in de doos in verbinding kan staan met de zgn. Efoodmonitor, een cloud-platform dat alle data over de temperatuur in de doos registreert en opslaat. Dit maakt het mogelijk om eventueel alarmsignalen uit te sturen indien de temperatuur te snel stijgt, rapporten op te stellen en gegevens op te volgen per desktop, tablet en smartphone.
Gemengde leveringen
Dankzij de Efoodbox kan een gewone pakjesleverdienst zowel gewone colli als verse voeding en diepvriesproducten aan huis leveren. 'Uit onze testen is gebleken dat we de juiste temperatuur 36 uur lang kunnen garanderen. Zelfs bij buitentemperaturen tot 35 graden', aldus Somers.
Efoodconsult wil zijn boxen aanbieden in een verhuurmodel, zowel aan grote voedingsdistributeurs als aan koerierbedrijven die voedingswaren in hun dienstenpakket willen opnemen.
Beloftevolle markt
De vraag naar thuisleveringen van verse voeding en diepvries is echter nog vrij klein, en het aantal spelers in die markt is nog vrij gering. In België gaat het wellicht over minder dan 1%, maar in het Verenigd Koninkrijk wordt vandaag al ruim 20% van de boodschappen online besteld.
Het is wel een beloftevolle markt. Zo heeft Chronopost, het pakjesbedrijf van La Poste, eind vorig In Frankrijk de dienst Chronofresh gelanceerd, die eveneens met intelligente koelboxen werkt. Die hebben wel een capaciteit tot 30 kg. Ook DPD, een zusterbedrijf van Chronopost, overweegt om de dienst in België uit te rollen.
Lees ook: Franse post investeert fors in distributie gekoelde voedingswaren