Lidl gaat in België de Eco-score testen. Eerder raakte al bekend dat het label ook in Duitsland en Nederland gaat testen.

Steeds meer retailers willen hun klanten helpen bij het maken van duurzame keuzes. Nadat Colruyt de Eco-Score als eerste in België introduceerde, start nu ook Lidl België met een test van het label. Verder details over de test zijn nog niet bekend, zegt woordvoerder Julien Wathieu aan Gondola: wanneer en in welke winkels het label getest wordt, is nog niet geweten. Eerder raakte al bekend dat de discounter het label wil testen in alle Berlijnse winkels. Ook Lidl Nederland doet een test deze zomer, in zeven winkels. 

De Eco-Score werd, net als de Nutri-Score, ontwikkeld in Frankrijk en moet consumenten in een oogopslag informeren over de ecologische impact en duurzaamheid van voedingsproducten. Op basis van de levenscyclus van producten en enkele bijkomende criteria zoals certificering, oorsprong of verpakking, kent het label de producten een code met kleur en letter toe, gaande van een donkergroene A (kleine impact) tot een rode E (grote impact) - alweer net zoals bij de Nutri-Score. Zo kunnen consumenten tijdens het shoppen dus snel producten vergelijken. 

In België introduceerde Colruyt eerder al de Eco-Score. Via de SmartWithFood-app kunnen klanten de Eco-Scores van 2.500 producten van Boni Selection en andere huismerken opvragen. Later dit jaar wil Colruyt ook de scores van nationale merkproducten toevoegen.

CTA newsletter NL