Amazon zag zijn winst in het eerste kwartaal verdrievoudigen. AI heeft daar volgens het bedrijf een belangrijke rol in gespeeld.

Amazon zag zijn omzet met 13% stijgen naar 143,3 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2024. Het maakte op die omzet 10,4 miljard euro winst, meer dan drie keer zoveel dan de 3,2 miljard dollar van een jaar geleden. Het bedrijf schrijft die winst toe aan advertenties en AI. Cloudtak Amazon Web Services was de grootste groeier, van 21,4 miljard dollar een jaar geleden naar 25 miljard dollar nu. Artificiële intelligentie zorgt voor aanzienlijk momentum, bevestigt Jassy, ook bij Amazon zelf: in de VS test de techreus een AI-chatbot met de naam Rufus die klanten shoppingtips geeft, terwijl generatieve AI-functies verkopers helpen om hun productaanbiedingen op te stellen. Amazon voegde onlangs nog AI-specialist Andrew Ng aan zijn bestuur toe. Verschillende bedrijven, waaronder Audi, werken met Amazon samen voor de ontwikkeling van AI-oplossingen. Belangrijk voor Amazon is dat het e-commerce ziet herstellen. De omzet van de online verkoop steeg met 7%. Consumenten met een Prime-abonnement gebruiken de service vaker, om hun lidgeld zoveel mogelijk te laten renderen.