De categorie kruiden zit in een rollercoaster: in 2020 was er groei in verkoop en in waarde van 16%, vorig jaar een terugval van 5% in waarde en 4% in verkoop. Netto is er dus nog altijd een winst.

Eerst fors omhoog, daarna weer naar beneden: het zijn bewogen tijden voor de categorie kruiden. “De markt heeft tijdens de verschillende lockdown groeiperiodes gekend”, zegt Isabelle Castille, sales manager retail bij Verstegen Spices & Sauces. “De consumenten zijn massaal thuis beginnen te koken en hebben nieuwe inspiraties ontdekt. Sinds week 12 van vorig jaar zien we wel de kruidenmarkt dalen door de heropening van de horeca.” Voor Verstegen zag het plaatje er iets anders – en vooral beter – uit: vorig jaar zag het een groei van 16% in waarde en 13% in verkoop. Dat komt bovenop de waardegroei van het jaar ervoor, die 24% bedroeg. “De consument ontdekt de internationale keuken en zoekt inspiratie”, vertelt Isabelle Castille. “Tijdens de lockdowns hebben de consumenten minder fysiek kunnen reizen. Hierdoor zijn ze in de keuken hun inspiratie gaan zoeken op internationaal vlak. Ook na de lockdowns zet deze trend zich verder door.” 

De categorie krijgt ook te maken met trends die zich elders aftekenen: gezondheid, duurzaamheid en bewustzijn over de oorsprong van producten. “De nadruk ligt op kwaliteit en minder gebruik van zout, maar ook op duurzaamheid. Verstegen heeft zich aangesloten bij de UN Sustainable Development Goals. We hebben aandacht voor en maken werk van de verduurzaming van de hele kruiden- en specerijenketen, van boer tot bord: eerlijke prijzen, zorgvuldige sourcing met oog voor kwaliteit en innovatie, gezondheid, samen boeren en oog voor duurzame verpakkingsmaterialen. Bij Verstegen realiseren we dat alles lekkerder smaakt als het echt is. Daarom is echt het uitgangspunt van alles wat we doen: het telen van kruiden en specerijen op plekken waar ze echt het beste groeien, bij de oorsprong. Het leveren van kruiden en specerijen van de hoogste kwaliteit. En het creëren van de echte smaken in gerechten.”

Castille ziet heel veel mogelijkheden om kruiden ook buiten de gebruikelijke context aan de man te brengen: bij desserts en alcoholische en niet-alcoholische dranken. Alleen moeten retailers daar alerter voor zijn. “Cross-selling op de winkelvloer is zeer belangrijk om de consumenten te tonen wat de mogelijkheden zijn op vlak van kruidengebruik. Het gebruik van hangstrips of kartonnen displays zijn veelgebruikte middelen om dat te boosten, bijvoorbeeld bij het mossel- of het barbecueseizoen dat er binnen enkele maanden aankomt.”