Topman Frans Muller nam vorig jaar de fakkel over van Dick Boer als de nieuwe CEO van Ahold Delhaize. Ondertussen zijn we meer dan een jaar verder en wist hij de groei van het bedrijf verder te zetten. Maar hoe ziet hij de toekomst van Ahold Delhaize? En hoe staat hij tegenover de concurrentie? NRC had een interview met de topman. Wij geven alvast een overzicht van de belangrijkste feiten. 

Gezond eten tegen betaalbare prijs

Gezond en verantwoord eten tegen een betaalbare prijs blijft volgens de CEO nog steeds een van de belangrijkste focussen van het bedrijf. Al is het volgens hem wel belangrijk dat Ahold Delhaize niet belerend overkomt naar klanten, maar hen echt aanspoort om gezonder te eten. Enkele mooie resultaten op dat vlak behaalde het bedrijf onder meer bij Albert Heijn dat op zijn website voedingsadvies geeft aan klanten of bij enkele Amerikaanse winkels waar voedingsexperten klanten adviseren bij de aankoop van hun producten. 

"Mensen hebben te grote verwachtingen"

Een tweede pijler die hoog op de agenda staat: duurzaamheid. Dat is volgens de topman een thema waar een groot bedrijf als Ahold Delhaize niet omheen kan en waar consumenten ook verwachten dat er actie ondernomen wordt. Al wordt er volgens Frans Muller soms te veel druk gelegd op grote bedrijven en verwachten mensen te veel. “Sommige mensen verwachten dat dingen sneller komen dan ze komen", vertelt hij aan NRC. "Dat je plastics…" – hij knipt met zijn vingers – "…zo even oplost, als Albert Heijn. En dat gaat niet éven zo. Vaak heb je heel veel partijen nodig om een kritische massa te bereiken voor je dit soort grote veranderingen kan bereiken: regeringen, leveranciers, concurrenten. Want je zou kunnen zeggen dat we een groot bedrijf zijn, met onze 62 miljard euro omzet en ruim 370.000 werknemers. Maar voor een aantal écht complexe zaken zijn we nog steeds vrij klein."

"Ik zou weleens willen weten wat Alibaba meer weet van voeding dan wij" 

Op de vraag wie nu echt de grootste bedreiging vormt voor Ahold Delhaize: discounters of disruptors, reageert Frans Muller tot slot erg cool: "Angst is niet zo’n deel van mezelf. Ik ben niet zo vaak bang". Hij voegt er nog aan toe dat beide spelers belangrijk zijn en dat beide ook gewild zijn bij de klant. Zo zijn klanten altijd op zoek naar de goedkoopste producten. Iets wat ze volgens Muller zeker terugvinden bij Alhold Delhaize, naast het aanbod aan kwaliteitsvolle producten waar het bedrijf om bekend staat. Ahold Delhaize moet in zijn ogen dus zeker niet onderdoen voor discounters.  

En ook wat de online verkoop betreft is Frans Muller niet bepaald onder de indruk van de concurrentie. Hij benadrukt dat Ahold Delhaize volop inzet op online en daar ook mooie resultaten boekt (+30 tot 40% groei). Grote e-commercebedrijven als Alibaba en Amazon mogen dan wel erg groot en bekend zijn, maar in zijn ogen zijn het nog geen échte disruptors op vlak van voeding. De reden? Het ontbreekt hen volgens Muller simpelweg aan kennis en ervaring in de voedingssector. Kennis die Ahold Delhaize wel bezit.  “Ik denk dat wij heel veel kennis hebben over verse voeding die bij zulke partijen ontbreekt. Over inkopen, vervoeren, verwerken – allemaal kennis die wij in de afgelopen 150 jaar hebben opgebouwd. Bovendien gaat een goede 70 procent van al onze verkopen via klantenkaarten. Dus we hebben héél veel kennis over de klanten die bij ons voeding kopen. En we hebben onze lokale merken, met in totaal 6.700 supermarkten. Die staan midden in de gemeenschappen. Daardoor hebben we heel gedetailleerde kennis over het Haagse Laakkwartier, of Amsterdam-Zuid, of Chicago-Noord. Wat voor mensen wonen er, wat is voor hen belangrijk? Kopen ze vooral halal, of juist Aziatisch? Die kennis is belangrijk. Want food is lokaal. Ik zou weleens willen weten wat Alibaba daar meer van weet dan wij.”