De voorbereidingen voor de opening van de eerste Lidl-winkels in de Verenigde Staten zitten in de laatste rechte lijn. De discounter zal op 15 juni negen winkels openen in Amerika.

Na meer dan twee jaar van voorbereidingen, is het Amerikaanse avontuur van discountketen Lidl plots heel dichtbij. Enkele weken geleden raakte bekend dat Lidl deze zomer eindelijk zijn eerste 20 winkels in de VS zou openen. Nu heeft de Duitse discounter meer details vrijgegeven over de eerste winkelopeningen in Amerika.

Ondertussen weten we dat de eerste negen winkels hun deuren zullen openen op donderdag 15 juni. Die zullen allemaal gelegen zijn aan de Amerikaanse oostkust, met name in de staten Virginia (winkels in Virginia Beach en Hampton), South Carolina (Spartanburg en Greenville), North Carolina (Kinston, Greenville, Sanford, Rocky Mount en Winston-Salem).

Voor het einde van de zomer wil Lidl twintig Amerikaanse winkels hebben. Tegen het einde van de zomer van 2018 moeten dat er al 100 zijn. 

De winkels zullen een oppervlakte hebben van maximaal 18.500 vierkante meter en onderverdeeld zijn in zes rayons. Lidl zal een assortiment aanbieden met naast droge voeding ook een sterke nadruk op verse groenten en fruit, vlees en vis en bakkerijproducten. De discounter zal ook glutenvrije producten en biologische referenties aanbieden.

Lidl blijft natuurlijk Lidl, dus wordt het assortiment bewust klein gehouden, met een sterke focus op huismerken. Daardoor kan de keten naar eigen zeggen producten tot 50% goedkoper dan traditionele supermarkten aanbieden.

Daamee zal de komst van Lidl voor extra prijsdruk zorgen op de Amerikaanse oostkust, waar de concurrentie tussen food retailers nu al hevig is. Dat kan mogelijk ook gevolgen hebben voor Ahold Delhaize, dat met verschillende formules actief is in de regio.

Aftellen

Ondertussen telt Lidl ongeduldig af naar de grote lancering van Lidl USA (heel letterlijk met een aftelklok op hun website). “We kunnen niet wachten om onze eerste Amerikaanse winkels te openen en om het leven van consumenten te verbeteren door een frisse en herdachte manier van boodschappen doen aan te bieden”, zegt Brendan Proctor, CEO van Lidl USA.

“Klanten zullen in onze winkels elke dag kunnen genieten van de geur van Lidl’s vers gebakken broden, van een selectie van duurzame producten zoals onze gecertifieerde verse en diepgevroren vis, en topkwaliteit in wijnen van over de hele wereld aan marktkloppende prijzen. Onze missie is om onze klanten dagelijks minder complexiteit, lagere prijzen, betere keuzes en meer vertrouwen te bieden,” aldus de Amerikaanse topman van Lidl in een mededeling.

 

Campagne

Om de Amerikaanse lancering te vieren, houdt Lidl een openingsweekend waarbij klanten kans maken om een cadeaukaart ter waarde van $500 te winnen, ze heel het weekend producten kunnen proeven en er activiteiten voor kinderen zijn. Om meer ruchtbaarheid te geven aan zijn komst naar de VS, heeft Lidl ook enkele reclamespotjes gelanceerd.