Met nog enkele weken te gaan voor Euro 2024 raken de supporters stilaan ongeduldig. Van 14 juni tot 14 juli wordt in Duitsland het volgende Europees kampioenschap voetbal gespeeld. En wie kampioenschap zegt, zegt ook marketing. De spelers zijn niet de enigen die hun tactiek aan het voorbereiden zijn. Ook de retailers en marketeers staan klaar. Wat heeft deze editie voor ons in petto? 

Het EK voetbal 2024 staat voor de deur. Natuurlijk hebben de Belgische fans niet de beste herinneringen overgehouden aan het voorbije wereldkampioenschap voetbal. De Rode Duivels hebben het in Qatar dan ook niet ver geschopt … en de Belgische supporters bleven op hun honger zitten. Met deze editie van het EK keert ook het normale voetbalritme in Europa terug: Euro 2024 doorbreekt de vertraagde dynamiek van de voorbije jaren. Nadat Euro 2020 werd uitgesteld naar 2021 omwille van de coronapandemie, hadden de voetballiefhebbers daarna recht op een wereldbeker in volle herfst en in de regen, tenminste in België. Euro 2024 zal deze keer niet alleen in de zomer plaatshebben, zoals de traditie het wil, maar zal de fans eindelijk ook weer de kans geven om te genieten van terrasjes, grote schermen in de open lucht en mooi weer! We spraken met Wim Mathues, senior vice president van het marketingbureau voor sport en entertainment Wasserman Benelux, die ons bevestigt dat alle ogen deze zomer inderdaad gericht zullen zijn op het EK voetbal. Volgens hem staan de merken voor een grote uitdaging. “Ik denk dat dit een goed moment is voor de merken om hun kans te grijpen. De mensen zijn vandaag op zoek naar ervaringen en ze kijken ongeduldig uit naar het kampioenschap. Dergelijke toernooien hebben maar om de twee en/of vier jaar plaats. En dit jaar is het wellicht de eerste keer dat we weer 100% terugkeren naar hoe het vroeger was.”