De Europese inkoopalliantie Agecore overweegt om 160 Nestlé-producten uit de rekken te halen. Door Nestlé onder druk te zetten, hoopt de alliantie betere aankoopvoorwaarden te verkrijgen. Dat maakte Lebensmittel Zeitung bekend. Volgens De Tijd heeft Colruyt ondertussen 18 Nestlé-producten uit de rekken gehaald.

Agecore dreigt ermee om 160 producten van Nestlé uit zijn winkels te schrappen, omdat het de aankoopprijzen te duur vindt. Dat zou een ware ramp betekenen voor Nestlé, zeker omdat belangrijke bedrijven als Colruyt, Coop en Edeka onderdeel zijn van die alliantie. In ruil voor effectievere campagnes in Europa eist Agecore betere aankoopvoorwaarden.

Verschillende retailers hebben de afgelopen dagen hun aanbod van Nestlé -producten al flink gereduceerd. Daarbij zouden vooral Nescafé, Wagner Pizza en Maggi-producten het zwaar te verduren gekregen hebben. Daarnaast gaf de Zwitserse retailer Coop te kennen dat het de aankoop van verschillendeproducten heeft opgeschort.

Colruyt haalt minstens 18 Nestlé-producten uit de rekken 

Colruyt weigert voorlopig te reageren op het nieuws en bevestigt dus ook niet of de aankoop van bepaalde producten al dan niet gestopt is. "Colruyt Group is lid van de internationale inkoopalliantie Agecore. Momenteel worden er nog discussies gevoerd tussen Agecore en Nestlé. We zijn ervan overtuigd dat de twee partijen samen tot een oplossing zullen komen, zoals dat altijd al het geval was. Voorlopig kunnen we dus niet meer uitleg geven", meldt Silja Decock, persverantwoordelijke bij Colruyt Group, aan Gondola.

Ondertussen heeft de retailer, volgens De Tijd, wel minstens 18 Nestlé-producten uit de rekken gehaald. Daarbij gaat het onder meer om Herta, Lion-snoeprepen, Nestlé-babyvoeding en Nesquick-cacaopoeder. "We betreuren dat Colruyt enkele Nestlé-producten niet meer verkoopt", zegt Florence Maniquet, de woordvoerder van Nestlé België, aan De Tijd. "Het is een overdreven reactie, want de onderhandelingen tussen Nestlé en Agecore zijn nog bezig. We hopen de discussie snel in alle vriendschap op te lossen." Ze benadrukt dat de teruggetrokken producten nog wel te koop zijn in andere supermarkten.

Wie plooit er als eerste?

Voorlopig valt het nog af te wachten wie er als eerste zal plooien. Nestlé is een van de grootste voedingsbedrijven en is dus onmisbaar in de rekken van retailers. Agecore beschikt echter wel over belangrijke klanten die vaak marktleiders zijn binnen hun eigen segment. Mocht Nestlé bezwijken onder de druk, dan zou dat wel eens kunnen betekenen dat Agecore in de toekomst nog meer agressieve technieken zal aanwenden om de aankoopvoorwaarden te verbeteren.

Andere voorvallen

Het is niet de eerste keer dat bedrijven ermee dreigen om producten van producenten uit de rekken te halen om zo betere aankoopvoorwaarden te krijgen. Denk daarbij aan het conflict tussen PepsiCo en Colruyt. De retailer weigerde  toen om 29 producten van frisdrankgigant PepsiCo te verkopen, zolang het niet dezelfde goedkopere aankoopvoorwaarden kreeg als Delhaize. Ondertussen is het conflict weer bijgelegd en zijn onder meer Lay’s en Pepsi terug te vinden bij de supermarkt.