UPS investeert volop om zijn netwerk in Europa uit te bouwen en zo in te spelen op de forse groei van de e-commerce. In dat kader investeert de Amerikaanse pakjesgigant 4 miljoen in een nieuw sorteercentrum in Lummen (Limburg) en zet hij snellere verbindingen op naar Centraal-Europa. En na een mega-investering in het VK vorig jaar, is de bouw gestart van een nieuwe hub in Frankrijk.

Na de Europese veto twee jaar geleden tegen de overname van TNT Express door UPS, besloot de Amerikaanse groep over te gaan tot een ambitieus programma van organische groei in Europa. Dat moet zich vertalen door een versnelde uitbouw van de sorteercentra en van zijn netwerk van Kiala-pakketshops. Dat netwerk (nu omgedoopt tot UPS Access Points) moet toenemen tot ruim 20.000 in Europa.

Het investeringsprogramma van ruim 2 miljard euro is gespreid over vijf jaar. Een eerste investering van 160 miljoen euro is een megasorteercentrum in de buurt van Londen, dat binnen een jaar operationeel moet zijn. Het centrum - de grootste investering ooit buiten de VS van het parcelbedrijf - zal fungeren als hub voor het VK en lokaal verdeelcentrum voor de regio, maar ook als gateway zijn voor het globale netwerk van UPS.

Vorige week is tevens de eerste steen gelegd van een tweede mega-sorteercentrum in Evry (ten zuiden van Parijs), goed voor een investering van 100 miljoen. Deze hub moet begin 2018 operationeel zijn en zal een groot gedeelte van Frankrijk afdekken en verbindingen hebben met de rest van het Europese UPS-netwerk.

 

Lummen

Daarnaast wordt ook elders in Europa het aantal meer regionale sorteer- en verdeelcentra uitgebreid. Dat vertaalde zich enkele dagen geleden door de eerste spadesteek van een nieuw sorteer- en distributiecentrum in Lummen (foto). Ook dat zal niet alleen verbonden zijn met bestemmingen in de rest van België, maar ook elders in Europa en zelfs wereldwijd. Het project van bijna 4 miljoen euro moet begin 2018 klaar zijn. De nieuwe installaties zullen beschikken over een werkzone van 6.000 m², een sorteercapaciteit van 5.000 stuks per uur en 84 parkeerplaatsen voor bestelwagens.

“Met België in de top vijf van de Logistics Performance Index van de Wereldbank was het een gemakkelijke beslissing om Lummen als vestigingsplaats te kiezen. We breiden onze capaciteit uit om tegemoet te blijven komen aan de toenemende behoeften van onze klanten, deels dankzij de boom binnen de e-commerce,” aldus Karl Haberkorn, directeur van UPS België. UPS is al meer dan dertig jaar actief op de Belgische markt. Het bedrijf stelt hier meer dan 1.200 mensen tewerk in acht vestigingen, waaronder ook de Europese hoofdzetel van UPS in Brussel. Het beschikt er over een leveringsvloot van 150 voertuigen. In België zijn er tevens meer dan 1.000 UPS-leveringspunten/Kiala-afhaalpunten.

Netwerk voor e-commerce

UPS heeft nu tevens aangekondigd dat de groep zijn netwerk voor vervoer over land aanpast en verbetert. Dit moet leiden tot betere exportopportuniteiten voor de klanten in België, onder andere met een snellere standaard dienstverlening voor zendingen naar Zwitserland, de Tsjechische Republiek, Polen, Estland, Letland en Litouwen. “De transittijd binnen deze zones wordt met bijna een volledige dag te verminderen voor onze goedkoopste grensoverschrijdende dienstverlening”, aldus Nando Cesarone, de president van UPS Europa. 

Die investeringen kaderen in de inspanningen van UPS om beter in te spelen op de groeimogelijkheden die de sector van de e-commerce biedt. De groep citeert de koepel Ecommerce Europe die schat dat de Europese interneteconomie zal groeien tot 6,6% van het Europese bbp in 2020, dit in vergelijking met 2,2% in 2014. “Deze toename van de e-commerce betekent dat klanten krachtiger worden dan ooit, zowel voor transacties van persoonlijke goederen als bij leveringen of aankopen binnen traditionele sectoren zoals de industrial manufacturing en automotive sector,” aldus Cesarone.

Snelheid en export cruciaal

Volgens het UPS-onderzoek ‘Pulse of the Online Shopper’ zal 58% van de online shoppers zijn winkelkarretje laten staan als de leveringstermijn te lang is. Bovendien verklaart 43% van de klanten dat een laattijdige levering hen ervan zou weerhouden om opnieuw iets te kopen bij dezelfde handelaar. “Dankzij een snellere standaarddienstverlening kunnen Belgische bedrijven hun klantentevredenheid nog verhogen door hun producten snel en tegen een aanvaardbare prijs bij hun klanten te brengen,” klinkt het verder.

Een snellere leveringstermijn houdt ook in dat kleine bedrijven in België meer mogelijkheden krijgen om te genieten van de voordelen die export te bieden heeft. In dat verband citeert Cesarone een andere enquête, de ‘European SME Exporting Insights’, die de groep in 2015 uitvoerde bij meer dan 10.000 eigenaars van kmo’s, waaronder 1.298 bedrijven in België. Daaruit blijkt dat bedrijven die ook exporteren een aanzienlijke voorsprong hebben op bedrijven die enkel focussen op hun thuisland. Het is dan ook de betrachting van UPS om in Europa binnen de standaarddiensten de leveringstermijnen voor grensoverschrijdende zendingen te verlagen tot 24 à 48 uur.