Hoewel de laptop en de desktop nog steeds de meest gebruikte toestellen blijven om online te bestellen, groeit het aandeel van de smartphone als aankooptoestel gestaag. Voorlopig is deze groei nog relatief mild, maar dat zou snel kunnen veranderen. De grootste gebruikers van de smartphone om online te kopen zijn immers de millenials en de ‘heavy shoppers’. Webwinkels moeten daarom hun site versneld aanpassen en m-gebruiksvriendelijk maken.

De cijfers van verschillende recente enquêtes zijn niet helemaal eenduidig, onder andere omdat ze soms de tablet en de smartphone apart beschouwen en soms onder de gemeenschappelijke noemer ‘mobiel toestel’ plaatsen. Feit is dat 75% van de Europese consumenten al minstens een keer hun mobiel toestel heeft gebruikt om een online aankoop te maken, zo kan men lezen in het jongste rapport van Ecommerce Europe. Twee derde van die kopers hebben hun mobiel toestel meer dan een keer per maand gebruikt om een bestelling te plaatsen.

Volgens de E-shopper Barometer van DPD wordt de laptop in Europa het meest gebruikt om te bestellen: 63% van de online consumenten gebruikt die. De desktop volgt met 53%. Dan komt de smartphone met 35%. De tablet is hekkensluiter met 24%. Veel e-shoppers gebruiken verschillende toestellen om te bestellen, zodat men boven de 100% uitkomt.

 

Ook in België

De jongste cijfers van BeCommerce/GfK voor de Belgische markt bevestigen deze tendens. In ons land springt de smartphone springt over de tablet en staat nu op een derde plaats als meest belangrijke toestel om online te winkelen. “Op de eerste plaats staat nog steeds de laptop met 56% van de kopers die dit toestel al eens gebruikt om online te winkelen, maar het belang hiervan is lichtjes gedaald. Op de tweede plaats blijft de desktop staan met 35% en de top drie wordt dus afgesloten door de smartphone die door 19% van de kopers gebruikt wordt (versus 14% in dezelfde periode vorig jaar)”, stelt BeCommerce vast.

De cijfers van de DPD Barometer voor België gaan in dezelfde richting, hoewel ze toch enigszins afwijken. De gebruikte apparaten zijn in dat rapport in afnemende volgorde de lapttop (67%), de PC (42%) en de smartphone (28%). Vermoedelijk zijn de tablets in dat laatste cijfer opgenomen.

 

Millenials

Hoewel de laptop en de desktop nog steeds domineren, worden mobiele toestellen al door grosso modo een derde van de Europese e-shoppers gebruikt en dat aandeel zal groeien. De reden is dat de jongere generatie de mobiele toestellen vaker gebruikt om online te kopen. Vandaag doet één millenial op twee dat al ”, noteren de onderzoekers van DPD.

Hoewel de oudere e-shoppers per aankoop meer uitgeven dan de jongere, zijn de millenials een niet te verwaarlozen consumentengroep. Volgens het Ecommerce Europe-rapport koopt 67% van de 16/24 jarigen regelmatig online, tegen slechts 35% van de 55/74-jarigen. Voor de 25/54-jarigen is dat percentage 64%.

Heavy shoppers

Een andere vaststelling van het Europese DPD-rapport is dat de ‘heavy e-shoppers’ grote gebruikers zijn van hun smartphone: 46% van hen koopt regelmatig mobiel. “Daarom merken deze twee groepen (millenials en heavy shoppers, red.) gemakkelijker wanneer websites de nodige aanpassingen doen om gebruiksvriendelijk te zijn voor zowel de vaste als de mobiele toestellen”, zeggen de onderzoekers.

 

Mobiele disruptie

Gelet op het potentieel dat de ‘zware kopers’ vertegenwoordigen, doen de webshops er dus goed aan om hun site mobielvriendelijk te maken. Een speciale app voor mobiele bestellen is voorlopig echter niet nodig, zegt het DPD-rapport. Deze zijn eigenlijk bestemd voor de webshops van de echte big players.

Een zelfde boodschap kan men in het Ecommerce Europe-rapport lezen: “De volgende generatie consumenten zijn de i-Brains. Ze zijn de eerste generatie die verknocht is aan de smartphone en de sociale media. Deze digital natives zullen de drijvende kracht zijn achter de mobiele disruptie. En deze verandering zal snel zijn. In 2020 zullen de i-Brains 40% van alle Europese consumenten vertegenwoordigen”, zegt Marco Wolters, global industry lead bij GfK.