GLS heeft zijn internationale FlexDeliveryService naar in totaal twaalf landen uitgebreid. Met deze dienst kan de bestemmeling de leverplaats of -datum aanpassen zoals het hem het beste uitkomt. Deze commerciële inspanning kadert in de verwachte groei van crossborder e-commerce. 

Vanuit Europa worden verschillende initiatieven genomen om de e-commerce tussen de lidstaten te stimuleren. Vandaag koopt gemiddeld 44% van alle Europese consumenten ook online. Slechts 15% plaatst bestellingen bij buitenlandse webshops. In veel gevallen halen de consumenten de te hoge transporttarieven om niet in een ander lidstaat te kopen.

Daarom besliste de Europese Raad van Transportministers vorige week dat de internationaal opererende pakketbezorgdiensten in de toekomst transparanter moeten werken. Als haar voorstel door het Europees Parlement wordt goedgekeurd, zullen de pakjesdiensten hun tarieven op een speciale website van de Europese Commissie moeten vermelden. De redenering is dat de tarieven voor internationale pakjesverzendingen nog steeds relatief hoog zijn, hoewel daar operationeel vaak geen geldige redenen voor zijn. Soms is een levering tot vijf keer ze duur. Door de prijzen transparanter te maken, willen de ministers ze doen dalen.

Doordat de prijsverschillen van de internationale pakjesleveringen op vrij korte termijn grotendeels zullen verdwijnen, zal de dienstverlening een steeds belangrijker argument worden. Hiermee zullen de pakjesvervoerders het verschil moeten maken om meer webshops aan zich te binden.

FlexDeliveryService

Het is in die context dat de nieuwe dienstverlening van GLS moet gezien worden. Deze logistieke operator – een dochter van de Britse Post – heeft in ons land een stevige voet aan de grond, onder andere dankzij de overname enkele jaren geleden van de pakjesdiensten van ABX Logistics.

De operator biedt al enige tijd in sommige landen van Europa de de FlexDeliveryService aan. Hierbij  heeft de bestemmeling de mogelijkheid om zelf de levering van zijn pakket te bepalen. “Van zodra de goederen zijn verzonden, ontvangt hij een e-mail met de leverdatum en een precies tijdvenster. Wanneer hij wil, kan hij de leverplaats of -datum aanpassen zoals het hem het beste uitkomt, ongeacht in welk land hij zijn bestelling geplaatst heeft”, klinkt het.

 

Levenswijzen verschillen

Zopas heeft GLS heeft zijn internationale FlexDeliveryService naar in totaal twaalf landen uitgebreid. De Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Polen zijn nu in alle richtingen verbonden met de GLS-regio Europe East, waartoe Hongarije, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Kroatië en Roemenië behoren.

Volgens Luc De Schrijver, General Manager GLS Belux, opent deze dienst nieuwe mogelijkheden voor de Belgische webshops. “We hebben steeds meer B2C-bestemmelingen, met levenswijzen die van land tot land erg kunnen verschillen. Dankzij FlexDeliveryService kunnen de leverpatronen hieraan aangepast worden”, zegt hij.