In 2016 zal de totale omzet wereldwijd van de retailsector met 6% groeien tot 22,050 biljoen dollar. De e-commerce omzet van de sector, daarentegen, zal met 23,7% groeien. Verwacht wordt dat ca. 8,7% van de globale omzet van de retail, online wordt geboekt. Dat zegt eMarketer in een nieuw rapport.

Volgens dat rapport, ‘Worldwide Retail Ecommerce Sales: The eMarketer Forecast for 2016’, zal de totale omzet van de retail de komende jaren blijven groeien met 5,5 à 6,0% per jaar en in 2020 wereldwijd 27.000 biljoen euro bedragen. De groei van de e-commerce blijft de komende jaren tweecijferig, maar het groeiritme zal vertragen. Tegen 2020 zal de globale markt met ‘slechts’ 18,2% groeien.

eMarketer heeft zijn vooruitzichten voor de omzet van de retail wat verminderd tegenover de voorspelling in december 2015, deels omdat de koers van de dollar gestegen is tegenover de meeste andere munten, en deels omdat de olieprijs laag blijft. De brandstofverkoop wordt immers in de cijfers van de algemene retail opgenomen.

Volgens het consultancybedrijf (dat in zijn cijfers ook diensten opneemt, maar geen reizen, restaurants en ticketverkoop) zal de retail-webhandel een totale omzet van 1.915 biljoen dollar in 2016 bereiken. Ondanks de lichte vertraging van de groei, zal tegen 2020 de kaap van de 4.000 biljoen dollar gerond worden. Tegen dat jaar zal de e-commerce liefst 14,6% van de totale omzet bedragen.

Azië en vooral China

Deze voorspellingen worden echter zeer fors beïnvloed door de cijfers in Azië. De omzet van de retail e-commerce in die regio zal dit jaar met liefst 31,5% groeien. Tegen 2020 zal de omzet meer dan verdubbelen, van 1.000 biljoen dit jaar tot 2.725 biljoen. Factoren die de groei van de e-commerce zullen stimuleren zijn de groeiende middenklasse, het toenemende internetgebruik, de verbetering van de logistiek en de betere infrastructuur.

Vooral de e-commerce in China blijft explosief stijgen. In die mate dat de e-commerce omzet er dit jaar net geen 900 biljoen zal zijn… of 47% van de wereldwijde webhandel van de sector. In onze contreien, daarentegen, zal het groeiritme maar de helft zijn van de Aziatische. Dit jaar zou de omzet in Noord-Amerika 423,3 biljoen dollar moeten zijn, of 15,6% meer dan in 2015. In West- Europa, de derde grootste markt voor e-commerce, is de groei ongeveer even hoog.