Van Amazon is geweten dat de groep de Amerikaanse webhandel domineert met een marktaandeel van 43% van alle online-verkoop in de retailsector. Uit de cijfers van het Duitse EHI Retail Institute blijkt dat de Amerikaanse webgigant ook in Duitsland een zeer dominante positie inneemt.

De Duitse e-commercemarkt van fysieke goederen groeide vorig jaar met 12% tegenover 2015. De Top 100 van de Duitse webshops realiseerde een totale omzet van 27,4 miljard euro, tegen 24,4 miljar een jaar voordien.

Die top 100 wordt evenwel door drie spelers gedomineerd: Amazon, OTTO en Zalando. Samen zijn ze goed voor maar liefst 44% van de totale onlineverkoop binnen die groep. Maar ook binnen deze marktleidende trio is één partij dominant: Amazon. Met 8,1 miljard is het drie maal groter dan OTTO (2,7 miljard) en zelfs acht maal groter dan Zalando (1,1 miljard).

Volgens  Christoph Langenberg, e-commerce-Experte bij EHI is de dominante positie van de drie spelers onder andere te verklaren door het feit dat zij alle drie ook belangrijke marktplaatsen zijn. Kleinere e-commercebedrijven plaatsen hun producten om hun platform en genieten zo dankzij een verhoogde zichtbaarheid en bereik, van een concurrentievoordeel.

Multishop-strategie loont

Volgens de EHI-expert blijkt naast de marktplaatsstrategie ook de multishop-strategie succesvol. Otto, bijvoorbeeld, heeft 10 webshops in de Top 100. Als men die omzetten samentelt, dan komt men uit op 4,8 miljard. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de MediaMarktSaturn Retail Group. MediaMarkt zelf komt op de zesde plaats met iets meer dan 530 miljoen euro omzet. Als men de webshops van andere onderdelen va de groep meerekent, zoals Saturn en Redcoon.de, dan groeit de omzet tot meer dan 1 miljard euro.

Met meerdere webshops zijn dergelijke groepen beter in staat om verschillende doelgroepen aan te spreken en kunnen nichemarkten gemakkelijker bereikt worden.