Dimas Gimeno, de voorzitter van het Spaanse grootwarenhuis El Corte Inglés, wil werken aan een alliantie van Europese retailers om met gelijke wapens te kunnen vechten tegen e-commerce reuzen als Amazon en Alibaba. Hij pleit voor een Europees regelgevend kader dat onder andere de onevenwichtige fiscaliteit moet aanpakken. “We moeten op gelijke voet kunnen concurreren”, zegt hij.

Gimeno stelt voor dat de Europese distributeurs samen een Europees online platform zouden uitwerken. “We moeten samen gemeenschappelijke formules uitvinden in plaats van enorme geldbedragen uit te geven op marktplaatsen”, zegt hij. Hij refereert daarbij naar Amazon en vooral Alibaba, die hun omzet voor het merendeel boeken als online marktplaats voor derden.

"We hebben dringend een gelijk speelveld nodig. Dat bestaat vandaag niet, omdat de handelswetgeving – en zeker de Spaanse - dateert van de 20e eeuw en niet van de 21e eeuw", betreurt hij. Volgens Gimeno worden de omnichannelspelers benadeeld tegenover de grote pure players van de e-commerce. “Zij zijn niet onderworpen aan de beperkingen van de openingsuren noch aan de regels rond vrijheid van vestiging. Integendeel: zij genieten van een véél voordeliger belastingstelsel”.

Fiscale gelijkheid

Hij wil daarom, samen met zijn Europese collega’s, in Brussel aandringen op een nieuw en evenwichtig Europees regelgevend kader. “Dat zou op zijn minst een vorm van fiscale gelijkheid creëren. Wij vragen geen protectionisme. Wij roepen alleen op tot gelijke regelgeving," zegt hij.

Overigens aarzelde hij niet om te stellen dat Amazon een ‘spectaculair’ bedrijf. "We kunnen alleen maar leren van Amazon. Wat ik bekritiseer, is dat zij genieten van voordelen die hun economisch model onverslaanbaar maakt. Deze vierde industriële revolutie moet op een eerlijke manier voor iedereen gereguleerd worden”, stelt hij.

El Corte Inglés kende in 2017 voor het vierde jaar op rij groei. De omzet steeg met 2% tot 15,5 miljard euro. De Spaanse pers wijst erop dat Amazon in Spanje nu al maar liefst zes keer meer factureert en 17 keer meer orders verwerkt dan het warenhuis.