Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, start met de thuislevering van boodschappen in de oostrand van Brussel. Tijdens dit testproject dat tot dit najaar loopt zullen medewerkers van Collect&Go de bestellingen met CNG-bestelwagens aan huis leveren. Op die manier wil Collect&Go consumenten op een duurzame manier meer convenience bieden.

Collect&Go wil zijn klanten meer convenience bieden en start daarom een pilot waarbij het boodschappen aan huis zal leveren in 5 gemeenten in de oostrand van Brussel. “De hedendaagse consument is duidelijk op zoek naar gemak en tijdswinst. Dat vinden onze klanten al in onze 200 Collect&Go-afhaalpunten, en met deze bijkomende service willen we daar nog meer op inzetten”, zegt Tom Deprater, verantwoordelijke van Collect&Go. “Hoewel afhaalpunten onze focus blijven, willen we via deze test in contact gaan met onze klanten en hun verwachtingen beter leren kennen. Zo kunnen we in de praktijk ondervinden of en hoe thuislevering aansluit bij onze visie op duurzaam ondernemen.”

De test loopt tot het najaar van 2019 en wordt daarna uitgebreid geëvalueerd, en mogelijk verder uitgerold naar andere steden.

Pilot in Brusselse rand

De test met thuislevering begint in vijf gemeenten in de oostrand van Brussel: Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Sterrebeek. “We kiezen specifiek voor deze regio omdat we hier voldoende interesse van klanten zien en omwille van de nabijheid van ons distributiecentrum in Zaventem. Van daaruit zullen onze eigen medewerkers de boodschappen leveren met CNG-bestelwagens”, zegt Tom Deprater. “We kiezen er ook bewust voor om de levering zelf in handen te nemen, omdat we ons net als in de afhaalpunten willen onderscheiden met een persoonlijke en klantvriendelijke service.”

Zo weinig mogelijk CO2-uitstoot

De medewerkers van Collect&Go gaan met CNG-bestelwagens de baan op. “We hebben altijd gezegd dat áls we met thuislevering zouden beginnen, het duurzamer moest zijn dan bestaande alternatieven. Met onze CNG-bestelwagens stoten we minder CO2 en fijnstof uit dan klassieke benzine- en dieselwagens. Bovendien gaan we onze leverroutes zo slim mogelijk uittekenen en onze voertuigen zo efficiënt mogelijk vullen”, aldus Tom Deprater. Binnen Colruyt Group lopen er ook verschillende proefprojecten met elektrische voertuigen en waterstofwagens, die op termijn een nog groter ecologisch voordeel kunnen opleveren.

Realistische vergoeding

De vergoeding voor thuislevering door Collect&Go bedraagt 9,50 euro. Daarnaast geldt net als in de afhaalpunten een servicekost van 5,50 euro voor het verzamelen van de boodschappen. Deze servicekost kan wegvallen met bepaalde commerciële acties. “Over die vergoeding hebben we grondig nagedacht. We willen thuislevering op een verantwoorde manier aanpakken en geloven dat we met deze realistische vergoeding een haalbaar businessmodel kunnen creëren. De test zal uitwijzen of dit bedrag aanvaardbaar is voor de klant en tegelijk haalbaar is voor ons. Uiteindelijk doen we de boodschappen in de klant zijn plaats en we leveren ze thuis voor de deur, dat heeft nu eenmaal een prijskaartje”, reageert Tom Deprater.

Aan de prijs van de producten verandert bij thuislevering niets. Colruyt garandeert voor elk product op elk moment de laagste prijs, zowel in de fysieke winkels als via de online-activiteit Collect&Go.

Hoe werkt het?

Klanten die voor middernacht een bestelling doorgeven van minimum 100 euro, krijgen hun boodschappen de dag nadien thuis geleverd. Collect&Go start in eerste instantie met het assortiment van Colruyt Laagste Prijzen. De leveringen gebeuren op weekdagen van 16 tot 21 uur en op zaterdag van 8 tot 12 uur, in tijdsvensters van 2 uur. Net zoals bij de klassieke afhaalpunten, kiezen klanten zelf het tijdsvenster. De betaling gebeurt bij levering via Bancontact of elektronische maaltijdcheques.