Volgens de Britse consumentenvereniging Which? wordt Amazon overspoeld door valse, zeer lovende recensies voor producten van onbekende bedrijven. Die zouden de verkoop van producten kunstmatig moeten boosten.

Spelen bedrijven vals op de site van online reus Amazon? Volgens de Britse consumentenvereniging Which? wel, zo meldt The Guardian. De consumentenvereniging analyseerde honderden populaire tech-producten in 14 online categorieën, waaronder koptelefoons, dashcams, fitness trackers en slimme horloges, op verdacht positieve recensies. De onderzoekers achterhaalden dat de producten met de hoogste scores in handen waren van illustere bedrijven als Itshiny, Vogek en Aitalk. In veel gevallen kregen die producten ‘ongeverifieerde reviews’, wat betekent dat er geen bewijs is dat de reviewer het product effectief kocht of gebruikte. Daarnaast zijn er verschillende items die in een korte tijd een groot aantal vijfsterrenrecensies kregen, nog iets dat wijst op vals spelen. 

“Amazon moet meer doen om zijn websites vrij te maken van onbetrouwbare of valse recensies als het bedrijf het vertrouwen van miljoenen klanten wil behouden. Om te vermijden dat ze misleid worden, moeten consumenten recensies altijd met een korreltje zout nemen en naar onafhankelijke en betrouwbare bronnen kijken als ze een aankoop doen”, aldus Natalie Hitchins van Which?. Amazon reageerde met een verklaring: “We investeren op een significante manier in de bescherming van de integriteit van recensies in onze winkel, omdat we weten dat klanten de inzichten en ervaringen van andere shoppers op prijs stellen. We hebben duidelijke richtlijnen voor zowel recensenten als verkopers en we schorsen, bannen of vervolgen degenen die zich daar niet aan houden.”