Vanaf 1 oktober moeten Franse bedrijven 3% meer betalen als ze producten verkopen via Amazon. Die maatregel komt er als reactie op de digitale taks die de Franse overheid begin juli invoerde voor technologiereuzen als Amazon en Google. En het ziet er niet naar uit dat de situatie snel zal bedaren… 

Het conflict tussen de Franse overheid en technologiereuzen als Amazon en Facebook lijkt verder te escaleren. Begin juli voerde Frankrijk als eerste land een digitale belasting van 3% in voor bedrijven die wereldwijd meer dan 750 miljoen euro en in Frankrijk meer dan 25 miljoen euro omzet draaien. De Franse overheid hoopte zo om de kloof tussen technologiereuzen als Google, Amazon of Facebook, en kleinere fysieke retailers weg te werken. “Het feit dat zo’n bedrijven in Frankrijk minder taksen betalen dan een grote bakkerij of een kaasproducent in Quercy zorgt voor een groot probleem”, reageerde de Franse Minister van Financiën Bruno Le Maire eerder. 

Toch werd de nieuwe taks, zoals verwacht, niet op veel applaus onthaald in Amerika. De Amerikaanse president Donald Trump liet al weten dat hij het een ‘stom’ idee vond en dreigde ermee om belastingen te heffen op Franse producten. Hij zei zelfs dat hij overwoog om een taks van 100% te heffen op de invoer van Franse wijnen.

Kleine en middelgrote Franse bedrijven dupe van taks

Ook Amazon is niet te spreken over de nieuwe taks en wendt dan ook alle middelen aan om de digitale belasting te ontlopen. Hoe? Door de taks door te schuiven naar verkopers op zijn platform. Kleine en middelgrote bedrijven in Frankrijk die hun producten verkopen via het populaire platform zullen vanaf oktober 3% meer verkoopkosten moeten betalen, zo laat Amazon weten. Meer dan 10.000 bedrijven uit Frankrijk worden getroffen door deze maatregel.

Naar eigen zeggen had de e-commercegigant geen andere keuze. “Deze taks is specifiek gericht op de diensten die wij op onze marktplaats aan bedrijven aanbieden. We hadden dan ook geen andere keuze dan de extra kosten door te rekenen aan onze verkooppartners”, stelt Amazon. Het bedrijf voegt er nog aan toe dat het bedrijf de extra kosten niet op zich kan nemen als ze willen blijven investeren in infrastructuur. 

Impasse

Door deze reactie van Amazon, komt Frankrijk in een impasse: het is immers niet Amazon die op het einde van de rit opdraait voor de extra kosten, maar wel de kleine en middelgrote bedrijven, en dus uiteindelijk ook Franse, en Belgische, consumenten. Net iets wat de Franse overheid probeerde te vermijden.

Of ook de andere technologiegiganten zullen reageren op de taks en welke maatregelen ze dan zullen treffen, is voorlopig nog koffiedik kijken. Maar het ziet er niet goed uit voor de kleinere Franse bedrijven, die waarschijnlijk enkel de dupe zullen worden van de rel tussen de Franse overheid en de grote technologiereuzen. Wordt vervolgd...