Zalando heeft een goede start gemaakt in 2024, waarbij het platform groei heeft geboekt in het eerste kwartaal en een toename van de winstgevendheid noteert. “Deze resultaten valideren Zalando's vernieuwde strategie”, aldus het bedrijf in een persbericht.

Na drie opeenvolgende kwartalen van daling steeg het bruto goederenvolume (GMV) dat Zalando in het eerste kwartaal van het jaar verkocht weer met 1,3% jaar-tot-jaar tot €3,3 miljard, volgens de kwartaalresultaten die het Duitse modeplatform dinsdag bekendmaakte. De omzet bedroeg €2,2 miljard, een lichte daling ten opzichte van de €2,3 miljard die in 2023 werd behaald. Tot slot kwam de aangepaste winst voor rente en belasting (aangepaste EBIT) uit op 28,3 miljoen euro, goed voor een marge van 1,3%, vergeleken met een verlies van zo'n 700.000 euro het jaar ervoor. Volgens het bedrijf is deze verbetering van de winstgevendheid vooral te danken aan lagere uitvoeringskosten en een goed voorraadbeheer. Terwijl Zalando's Business-to-Consumer (B2C) segment de sterkste groei liet zien, wil het platform ook zijn Business-to-Business (B2B) segment verder ontwikkelen. In het eerste kwartaal sloten vijf nieuwe partners zich aan bij de multi-channel fulfilment service Zeos, waarmee het totaal aantal verkopers op 27 komt. In het persbericht noemt het bedrijf in het bijzonder het Belgische merk LolaLiza, dat onlangs tekende voor een uitgebreider servicepakket dat nu ook fulfilment voor landen buiten de thuismarkt omvat.

Bevestiging Zalando's vernieuwde strategie

“Zalando heeft in het eerste kwartaal groei en een verbeterde winstgevendheid gerealiseerd door de kwaliteit van het assortiment te versterken, een sterke groei van het lifestyle-aanbod te realiseren, de klantervaring inspirerender te maken en meer logistieke partners toe te voegen”, vatte de retailer het samen. “Deze resultaten bevestigen Zalando's bijgewerkte strategie, aangekondigd in maart, die erop gericht is om het toonaangevende pan-Europese fashion en lifestyle e-commerce ecosysteem op te bouwen rond de twee belangrijkste groeifactoren: Business-to-Consumer (B2C) en Business-to-Business (B2B).” Sandra Dembeck, CFO van Zalando, was van haar kant vooral blij om te zien dat het platform weer op de rails staat. “We groeien weer. B2C-klanten tonen meer interesse in ons kwaliteitsassortiment, onze digitale tools, onze voorstellen en onze inspirerende content. B2B-klanten schrijven zich in voor ons unieke aanbod. Onze beide groeifactoren zijn sterk en dragen bij aan de resultaten, wat de kracht van onze plannen aantoont.” Gesterkt door deze resultaten heeft Zalando dan ook logischerwijs zijn prognoses voor heel 2024 bevestigd, waarbij het platform nog steeds verwacht dat de GMV en omzet met 0 tot 5% zullen stijgen ten opzichte van 2023. “Het bedrijf zal zich blijven richten op winstgevende groei, met marge-uitbreiding, en de aangepaste EBIT zal naar verwachting tussen de €380 miljoen en €450 miljoen liggen.”