Aldi zet het nieuwe jaar in met een nieuwe slogan: ‘Aldi, altijd slim’. De nieuwe baseline overkoepelt de boodschappen die de discounter in het verleden bracht en legt de nadruk op eenvoudig winkelen. “Door deze herpositionering onderscheiden we ons meer van de concurrentie.”

Na zijn nieuwste winkelconcept dat Aldi eind vorig jaar voorstelde in de winkel van Herenthout en Jodoigne, komt de discounter opnieuw met een vernieuwing: een nieuwe slogan. Zo is het niet langer ‘Hoge kwaliteit, lage prijs’, maar wel ‘Aldi, altijd slim’. “Met onze nieuwe baseline willen we duidelijk maken dat het altijd slim is om bij Aldi te winkelen”, benadrukt Isabel Henderick, managing director marketing & communication bij Aldi. “Wanneer de consument denkt aan slim winkelen komen een reeks eigenschappen naar de boven waar Aldi een antwoord op biedt, zoals lage prijzen, vertrouwen in de kwaliteit, sterke promoties, snel shoppen en eenvoud.” Die eenvoud is niet alleen terug te vinden in zijn hele logistieke keten, maar ook bij het winkelen. Denk bijvoorbeeld aan het brede maar niet diepgaande assortiment om keuzestress te vermijden of de kleine ingrepen die Aldi deed in zijn vernieuwde winkel in Herenthout om shoppen nog gemakkelijker te maken. “De eenvoud die we brengen en de voordelen die we hieruit halen vertalen zich in lage prijzen voor de klant”, vervolgt Henderick. “We focussen steeds op efficiëntie waar de klant baat bij heeft. Het is dus belangrijk om te vertellen waarom we welke keuzes maken. Zo komen consumenten de voordelen te weten die ze halen door bij ons te winkelen en overtuigen we ze dat het slim shoppen is.” De slogan mag dan wel veranderen, toch blijft het principe van hoge kwaliteit en lage prijzen nog geldig. “Het grote voordeel van onze nieuwe slogan ‘Aldi, altijd slim' is dat het fungeert als kapstok waar we al onze boodschappen en vernieuwingen uit het verleden aan kunnen hangen. Bovendien onderscheiden we ons door deze herpositionering ook meer van de concurrentie.” 

Naast de nieuwe slogan krijgt ook de visuele identiteit van Aldi een make-over, dankzij de hulp van partner Serviceplan. "Via de typische Aldi-kleuren en blauw-witte balkjes, maakt Aldi z’n merk herkenbaar en uniform. De nieuwe stijl straalt eenvoud uit en zal gebruikt worden in alle kanalen: van de welgekende en bekroonde folder over online bannering en socialmediakanalen tot spotjes op radio en tv. Alle uitingen zullen vanaf deze week in lijn liggen met de nieuwe merkidentiteit”, besluit Isabel Henderick.