Delhaize heeft vandaag zijn nieuwe wijnbottelarij ingehuldigd in aanwezigheid van premier De Croo. Met een oppervlakte van 9.500 vierkante meter is deze fabriek - goed voor een investering van 30 miljoen euro - de grootste in de Benelux. De gebottelde wijn zal niet alleen in Delhaize-winkels worden verkocht, maar ook in andere Ahold Delhaize-winkels.

Toen Delhaize twee jaar geleden zijn historische hoofdzetel in de Osseghemstraat in Molenbeek verliet, liet het ook een ongewoon werkinstrument achter: de distilleerderij en de kelder waar de kleinhandelaar sinds 1880 zelf wijn bottelde. Voortaan is deze activiteit opnieuw samengebracht in Asse, waar de distributeur zijn hoofdkantoor, zijn magazijnen en deze gloednieuwe bottelarij - met een oppervlakte van 9.500 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen - heeft gegroepeerd. De wijnen die in tankwagens aankomen worden gefilterd en vervolgens opgeslagen in grote vaten in de kelder. Ze gaan naar de bovenverdieping om de vier bottellijnen te bereiken bestemd voor verschillende flesformaten en -sluitingen, met schroefdop of kurk. Een derde verdieping vult het geheel aan en herbergt de ruimten voor het personeel (73 werknemers), dat in twee ploegen werkt, van 6.30 tot 22.00 uur. Deze bottelarij vertegenwoordigt een investering van 30 miljoen euro en is de grootste installatie van dit type in de Benelux. De capaciteit van de fabriek is vergroot door de verhuizing naar Asse, ook omdat zij nu voor zowel Delhaize als Albert Heijn bottelt. Elke winkelier heeft echter nog steeds zijn eigen assortimentsbeleid op de wijnafdeling, en het beleid van de Nederlandse winkelier staat bekend als meer gericht op wereldwijnen en voordelige prijsclusters. De fabriek bottelt 150 verschillende wijnen, en de helft van de flessen die in de Delhaize-winkels worden verkocht, worden in eigen huis gebotteld.

Het gebouw is uitgerust met duurzame water- en warmteterugwinningssystemen voor het schoonmaken en verwarmen van het gebouw. De hoeveelheid afvalwater is zeer minimaal. Aangezien de wijnen worden opgeslagen in kelders, zorgt dit voor een vrijwel constante temperatuur in de winter en de zomer zonder dat airconditioning of verwarming nodig is. Delhaize wijst er ook op dat het importeren van wijn uit de hele wereld in bulk in plaats van in flessen niet alleen de transportkosten halveert, maar ook de ecologische voetafdruk van de wijn vermindert. De installatie, die het equivalent van 14 Olympische zwembaden per jaar kan bottelen en tot 3 miljoen liter wijn kan opslaan, zal op zondag 2 oktober voor het grote publiek worden opengesteld voor rondleidingen.

Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize, maakte van de gelegenheid gebruik om een aantal gasten uit te nodigen onder zijn partners, maar ook uit het management van de groep, aangezien Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, aanwezig was. Premier De Croo zelf heeft de faciliteit ingehuldigd. In zijn toespraak verwelkomde hij niet alleen deze investering in de toekomst. Hij vertelde het publiek ook dat hij in deze economisch moeilijke tijden een evenwicht wil vinden tussen de bescherming van de werknemers, die van de index profiteren, en het concurrentievermogen van de bedrijven, die ook de lasten van de energierekening dragen.


In the picture