Vergeet de typische Aziatische shop. Amazing Oriental is een speciaalzaak die op een moderne, westerse leest geschoeid is. Een rondleiding in foto’s, met Martin Chan, managing director van Oriental Holding Europe, als gids.

Een dag voor de opening van de eerste Belgische winkel is het razend druk bij Amazing Oriental. Er klinken boren en hamers, medewerkers werken hard om de laatste details goed te krijgen. Algemeen directeur Martin Chan zit zelf ook niet stil – zijn gsm zoemt onophoudelijk. Hij geeft ons tussen het werk door een rondleiding, door een culinair universum dat af en toe vertrouwd, maar vaak ook onbekend en avontuurlijk lijkt. Er zijn noedels, rijst, tofoe, aardappelen, aubergines, maïs en paprika, maar ook trassi (gefermenteerde garnalenpasta), doerian (fruit dat een penetrante geur verspreidt, maar binnenin lekker is) en vegetarische garnalen (die er helemaal uitzien als garnalen). We starten bij de ingang, die via een tussengang uitgeeft op de Antwerpse Stadsfeestzaal. “Normaal gezien komen klanten bij ons eerst bij de afdeling groenten en fruit, maar omdat de ingang hier te smal is, hebben we eerst blikken geplaatst, daarna pas komen groenten en fruit”, zegt Chan. 

De indeling van de winkel is overzichtelijk. Borden met witte, felgroen omrande letters leiden klanten door de afdelingen. “Het is onze nieuwste winkelstijl. Qua assortiment is het bijna hetzelfde als in Nederland, met zo’n 9.000 producten, maar niet helemaal. In Nederland hebben we veel Indonesische en Surinaamse mensen. We hebben gemerkt dat het in België toch anders is. Qua oppervlakte zitten we met onze stadswinkels tussen 1.000 en 1.500 vierkante meter. Deze winkel zit tegen de 1.100 vierkante meter aan. We kiezen in het algemeen voor twee soorten locaties. Ten eerste de binnenstad, waar er veel mensen voorbijkomen. Het nadeel is dat je niet veel parkeerplaats hebt. We hebben hier wel parkeerplaatsen, waar mensen één uur gratis gebruik kunnen van maken als ze bij ons winkelen. Ons andere concept bevindt zich in de rand van de binnenstad, waar de winkel iets groter is en waar je makkelijker kan parkeren. Daar kan je echt boodschappen doen.”

De afdeling groenten en fruit is bij de rondleiding nog halfleeg, medewerksters zijn de rekken aan het vullen. De groenten zijn in plastic verpakt – Amazing Oriental importeert ze rechtstreeks uit Azië. “We verpakken onze groenten en fruit zelf, hier ter plaatse. Dat laten we niet extern doen omdat je anders te veel tijd en zo ook versheid verliest. In een verpakcentrum kunnen ze ook niet goed sorteren. Er blijven veel bruikbare groenten achter. Omdat we rechtstreeks importeren, kunnen we ook de prijzen scherp houden. We zijn in Nederland zeker vergelijkbaar met Albert Heijn en Jumbo. We zijn geen discounter. We verdelen overigens ook Aziatische producten voor winkels in heel Europa, maar retail is onze belangrijkste bezigheid. In de winkel zullen ongeveer 25 mensen werken. We zullen open zijn op elk moment dat het kan. Helaas kan dat maar één keer per maand op zondag.” Amazing Oriental heeft ook een webshop, die ook naar België komt. “Als je vandaag bestelt, krijg je morgen je bestelling. De webshop is ook actief in Duitsland, maar daar hebben we geen plannen om fysieke winkels te openen. We hebben tot slot een nieuwigheid: in Nederland zijn we enkele maanden geleden begonnen met het leveren van boodschappen binnen het halfuur, in de buurt van één van onze supermarkten. Daar is vraag en misschien komt het ook naar België.”

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine

In the picture