Developed Records: 

 gondola_2013_190_mei_nl_lr.pdf

Colruyt: de 4e generatie onder de loep

Als de marktleider zijn concept doet evolueren, is dat altijd een gebeurtenis. ‘Never change a winning team’, zegt men, dus waarom dan sleutelen aan een formule die zo goed werkt? Verandering is hier dan misschien ook wel een te groot woord. Op de beenhouwerij na, zal de klant niet echt in een nieuwe omgeving terechtkomen. De keten heeft vooral gewerkt rond details, zodat het allemaal duidelijker en efficiënter wordt, met als bedoeling zijn belofte van altijd waar te maken: de beste prijzen. Waar Colruyt de mosterd heeft gehaald voor dit nieuwe concept? “We hebben vooral naar onszelf gekeken”, antwoordt Jean-Pierre Roelands als we hem de vraag stellen. 

Greener Packaging Awards 2013: het palmares

De verpakking als beste vriend van de mens en de planeet, dat is de uitdaging waar vele bedrijven die verpakte producten op de markt brengen zich aan wijden. Voor al wie deel uitmaakt van de verpakkingswereld is optimalisatie van de verpakking vanzelfsprekend. De gebruiker lijkt de vooruitgang die er op dat vlak geboekt wordt, niet op dezelfde manier waar te nemen. Verpakkingen stuiten nog te vaak op onbegrip. Om een middenweg te vinden tussen deze twee percepties, reiken Fost Plus, VAL-I-PAC en Gondola de Greener Packaging Awards uit. Deze prijzen geven aan de bedrijfswereld niet enkel de kans om hun troeven op het vlak van ‘preventie’ in de kijker te zetten, maar tonen eveneens aan dat de verpakking een primordiale rol blijft spelen bij de producenten. De milieu-impact ervan verminderen is meer dan ooit een prioriteit. Greener Packaging Awards hebben als missie om aan te tonen dat een goed overdachte verpakking deel uitmaakt van de oplossing en niet van het probleem. Deze Awards willen goede verpakkingsideeën delen met al wie verpakkingen op de markt brengt en bereid is dit op een duurzame en verantwoorde manier te doen.

Lokale producenten en retail: Het korte circuit maakt zijn intrede in de distributie

Een tegengewicht tegen de angst die de globalisering ons inboezemt? Een grote behoefte om terug te keren naar onze roots, tot in onze consumptiepatronen toe? Of een nieuwe, ethische en filosofische stroming die steeds meer verbruikers aanspreekt? Wat er ook van zij: heel de Europese retailwereld krijgt te maken met de liefde van zijn klanten voor streekproducten geleverd door kleinschalige, lokale producenten. In dit nummer, waarin duurzaamheid centraal staat, konden we niet anders dan het daarover hebben. Vooral omdat we momenteel twee uitstekende voorbeelden kennen. Al onze retailers zijn op de een of andere manier bezig met het uitbouwen van een assortiment van dergelijke producten, die de verschillende verkooppunten moeten verankeren in hun omgeving. Vooral zelfstandig uitbaters in franchiseformules zijn aanhangers van deze lokale aanpak. Sommige ketens doen grote inspanningen om de streekproducten van hun terroir te valoriseren. Dit gebeurt vooral in Wallonië, waar er nog veel ambachtslui te vinden zijn.

In dit artikel