Handelaars die te maken krijgen met ernstige hinder door werkzaamheden, zullen vanaf volgende maand sneller en eenvoudiger vergoed worden. Vanaf 1 juli ontvangen ze automatisch een hinderpremie van 2.000 euro. 

Vandaag hebben veel handelaars te maken met inkomensverlies door werkzaamheden. Als ze een compensatievergoeding van de overheid willen, moeten ze door een administratieve mallemolen gaan. Dat systeem wordt nu vereenvoudigd: Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) draait de regels nu om door de administratieve last bij de overheid te leggen en niet meer bij de handelaar.

“Als de overheid hinder veroorzaakt door bijvoorbeeld openbare werken, moeten we handelaars helpen om die moeilijke periode te overbruggen. We doen dat door voortaan automatisch én voorafgaand aan de werkzaamheden een premie van 2.000 euro toe te kennen aan de handelaars. Zo kunnen ze zich met dat geld goed voorbereiden op de werkzaamheden en maatregelen nemen om hun zaak toch open te houden voor hun klanten", legt de minister uit.

De "hinderpremie" is bedoeld voor kleine ondernemingen die vanaf 1 juli te maken krijgen met hinder door werkzaamheden. Het gaat om ondernemingen die maximaal negen werknemers in dienst hebben en die rechtstreeks in contact komen met hun klanten, zoals bakkers, slagers, broodjeszaken en apothekers. De handelaars moeten ook “ernstige” hinder ondervinden, verduidelijkt de overheid. Dat betekent dat de werkzaamheden minstens dertig dagen na mekaar duren, de rijbaan volledig of gedeeltelijk afgesloten is en de werfzone meer dan 50m2 inneemt.

Automatisch 

Het Agentschap Innoveren & Ondernemen keert de hinderpremie uit. Dit gebeurt maximaal één keer per jaar en één keer per hinderperiode. Om te weten welke handelaars daar recht op hebben, werkt het agentschap met verschillende databanken (zoals GIPOD, Kruispuntbank voor Ondernemingen, ...).

“Steden, gemeenten en nutsbedrijven moeten sinds dit jaar hun openbare werken aanmelden in de GIPOD-databank. Daardoor kunnen we de handelaars selecteren die in een hinderzone liggen en voor de hinderpremie in aanmerking komen. Daarna krijgen ze automatisch een brief die hen op de hoogte brengt van de geplande werkzaamheden. De handelaar moet dan enkel nog via de website vlaio.be zich registreren en zijn gegevens invullen om het geld gestort te zien op zijn rekening", zegt Elke Tiebout, Agentschap Innoveren & Ondernemen

4 keer meer toekenningen verwacht

Volgens de Vlaamse overheid zullen nu naar schatting drie à vier keer meer handelaars een hinderpremie krijgen doordat het vele papierwerk wegvalt en omdat de overheid nu zelf detecteert welke handelaars in aanmerking komen. Jaarlijks zullen naar schatting tussen de 2.500 en 4.000 handelaars hier recht op hebben. De Vlaamse regering trekt zes miljoen euro per jaar uit voor de nieuwe hinderpremie.

Unizo tevreden

Zelfstandigenorganisatie Unizo pleitte al langer voor een nieuwe regeling. Ze is dan ook tevreden dat die vanaf 1 juli van kracht wordt. “Ondernemers die getroffen worden door hinder bij werkzaamheden hebben zo al meer dan genoeg zorgen aan hun hoofd. Nog meer administratieve rompslomp kunnen ze daarbij missen. Daarom is de quasi automatische toekenning van de hinderpremie een goede zaak. Dankzij die vereenvoudiging zullen veel meer ondernemers op deze voor hen belangrijke vergoeding kunnen rekenen", zegt Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder Unizo, in een reactie.

Premie bij sluiting

Als handelaars uiteindelijk toch moeten sluiten, omdat hun straat helemaal niet meer bereikbaar is, kunnen ze nog een compensatie ontvangen. Deze zogenaamde sluitingspremie bedraagt 80 euro per sluitingsdag.