-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
De positieve trend in het Europese consumentklimaat zet zich tijdens het eerste kwartaal van 2017 door. In februari stond het vertrouwen van de Europese consument zelfs op een recordhoogte. Ook in België groeit het vertrouwen, al zijn we niet zo optimistisch als de rest van Europa.
In opdracht van de Europese Commissie bevraagt onderzoeksbureau GfK maandelijks 40.000 mensen uit de 28 Europese lidstaten over hun economische situatie en hun verwachtingen van de evolutie daarvan. Daaruit bleek eerder al dat de Europese consument vorig jaar optimistscher was geworden. Nu blijkt dat die positieve evolutie zich heeft verder gezet in het eerste kwartaal van 2017.
"Nadat het consumentenklimaat in december 2016 tot zijn hoogste niveau was gestegen sinds januari 2008, stond het voor de 28 EU-landen door een verdere stijging van 2 punten tegen februari op een recordhoogte van 19,9 punten en klokte uiteindelijk af op 18,9 in maart", klinkt het bij GfK.
Het gaat hier uiteraard om gemiddeldes, en GfK wijst erop dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende Europese landen. "Wat betreft de indicatoren economische en inkomensverwachting en koopbereidheid waren er opnieuw duidelijke verschillen merkbaar tussen de onderzochte landen. Deze verschillen zijn toe te schrijven aan uiteenlopen de economische ontwikkelingen en verschillen op de arbeidsmarkt. Onderwerpen zoals Brexit, het nationalisme dat weer in opmars lijkt te zijn, het nieuwe presidentschap in de VS en de oorlog in Syrië, die de pan-Europese gespreksstof momenteel domineren, beïnvloedden de individuele indicatoren dan ook niet overal op dezelfde manier."
Aan het eind van het kwartaal is de Belgische consument optimistischer dan vorig jaar wat de economische verwachtingen betreft: met 13,8 punten in maart bereikte de indicator zijn hoogste niveau sinds eind 2015. De Belgische consument verwacht dus kennelijk economisch herstel.
Een gelijkaardige positieve ontwikkeling doet zich eveneens voor op het gebied van de inkomensverwachting die brak met haar negatieve trend van de voorbije maanden om positief af te sluiten tegen het eind van het eerste kwartaal van 2017. Met 2,5 punten klokte deze indicator immers af op 25 punten boven zijn waarde van het vorige jaar, toen hij eind maart 2016 op 22,9 stond.
De koopbereidheid van de Belgische consument bleef wel relatief constant in vergelijking met de voorbije maanden, maar klokte aan het eind van het eerste kwartaal van 2017 af op 16,6 punten, bijna 7 punten lager dan in maart 2016.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: