-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Naar aanleiding van de recent bekend gemaakte cijfers van het afgelopen boekjaar, verklaart de Chinese e-commercegroep Alibaba zichzelf de grootste retailer ter wereld. Zo zei het bedrijf titelhouder Walmart voorbij te zijn in handelsvolume.
Nog voor het einde van zijn boekjaar, wat van 1 april tot 31 maart liep, meldde Alibaba al meer dan 3 biljoen yuan (zo’n 475 miljard dollar) in handelsvolume te hebben behaald. Nu het boekjaar eenmaal afgelopen is en de definitieve cijfers bekend zijn, zegt Alibaba –zonder dit te concretiseren- zelfs groter te zijn dan koploper Walmart. De Amerikaanse supermarktketen haalde in 2015 een omzet van 482 miljard dollar.
In de China Daily zegt Alibaba: “We hebben er dertien jaar over gedaan om de kracht van ons platform te bewijzen.” En meldt daarbij dat zijn handelsvolume ondertussen 10% van het totale retailvolume in China representeert, waar Alibaba het natuurlijk niet bij laat. Tegen 2020 wil het bedrijf zijn handelsvolume verdubbelt zien, en tegen 2024 wil het 2 miljard consumenten bedienen.
Met de lancering van Alipay in Europa afgelopen dinsdag is de Chinese retailer alvast een stapje dichter bij de opgelegde consumentenquota, wat tot nu toe de grootste onderneming buiten Azië was voor het bedrijf. Hiermee maakt Alibaba het mogelijk voor Chinezen om ook in Europa via de applicatie te betalen. Alipay heeft, volgens Alibaba zelf, al zo’n 450 miljoen abonnees.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: