Zalando houdt grote kuis in zijn assortiment en gaat verschillende merken van zijn platform schrappen. De online modegigant, die recent zijn strategie wijzigde, wil meer focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat meldt de Duitse website Internet World.

Vorige week kregen verschillende retailpartners van Zalando, vooral de kleinere merken, per e-mail te horen dat ze niet langer passen in de assortimentsstrategie van de Duitse e-commercegigant. Deze zullen op 30 juni van het platform verdwijnen. Onder de getroffen merken vinden we onder meer Auden Cavill en Jimmy Sanders. "Aangezien dit een lopend proces is, kunnen we geen indicatie geven over het aantal merken dat wordt getroffen", vertelt een woordvoerder van Zalando aan Internet World. Dat Zalando beslist om merken te schrappen kadert in de recente strategiewijziging van het bedrijf die begin maart werd aangekondigd tijdens de algemene vergadering. Na een lange geschiedenis van uitbreiding van het aanbod wil Zalando zich nu richten op "kwaliteit in plaats van kwantiteit”. Tegelijk wil het de nadruk leggen op winstgevendheid en het vereenvoudigen van de organisatie. Het platform wil zijn assortiment ook meer 'lokaal' maken in zijn verschillende markten. Afgelopen februari had Zalando al aangekondigd honderden banen te willen schrappen om de tegenvallende e-commercecijfers te compenseren.