Worldline, de leverancier van bankkaartbetaalsystemen, gaat de handelaars vergoeden die in september getroffen werden door de zware panne met kaartbetalingen. De getroffen handelaars moeten gedurende twee weken geen transactiekosten betalen aan Worldline. Dat hebben Worldline en een reeks ondernemersorganisaties, zoals Unizo en NSZ, afgesproken.

In september waren er grote problemen met het doorstorten van kaartbetalingen aan handelaars. Bovendien was het de zoveelste keer dat er problemen waren met het netwerk van Worldline. Het bedrijf heeft daarom de afgelopen weken over een compensatieregeling onderhandeld met ondernemersorganisaties. 

De uitkomst?De getroffen handelaars moeten geen transactiekosten betalen voor maximaal 400 betalingen in de periode van 15 tot 28 oktober. Bovendien belooft Wordlline er alles aan te doen om zulke pannes in de toekomst te vermijden. Maar het blijft niet bij woorden, want er werden compensatievergoedingen vastgelegd, in de vorm van gratis transacties, indien Worldline een aantal beloftes niet haalt.

Het bedrijf engageert zich om 99,8% van de transacties effectief uit te voeren uitgevoerd, en minstens 90% van de betaalinstructies (de opdracht die Worldline aan banken geeft om de handelaar te betalen) binnen de 24 uur te versturen. Worldline belooft ook betere communicatie bij problemen.