Brand Finance heeft zijn Top 500 van meest waardevolle merken van 2018 voorgesteld. Amazon verzilvert de eerste plaats, gevolgd door Apple en Google. Voor het eerst sinds de start van de Top 500 zijn het de technologiebedrijven die de lijst domineren en dat zal de komende jaren alleen nog maar toenemen, aldus Brand Finance.

Brand Finance maakte vandaag de TOP 500 van meest waardevolle merken bekend. Daaruit bleek dat vooral technologiebedrijven het erg goed doen. Hoewel er geen bedrijven van vorig jaar uit de Top 10 verdwenen, werd die wel goed door elkaar geschud.

Amazon aan kop

Amazon is volgens Brand Finance het meest waardevolle merk van 2018. Het bedrijf dat goed is voor zo’n 150,8 miljard dollar (+42%), klimt 2 plaatsen omhoog en schuift zo Apple en Google aan de kant. De online retailer bewijst dat een combinatie van zowel online als offline markten de ideale manier is om zijn winst op te drijven. Vorig jaar breidde Amazon zijn marktpositie nog uit dankzij de overname van het Amerikaanse Whole Foods voor zo’n 13,7 miljard dollar, waardoor Amazon nu ook voet aan de grond krijgt bij de fysieke winkels.

Op de 2de plaats volgt Apple, dat ondanks zijn verlies van 27% vorig jaar, toch een mooie omzet behaalde van 146,3 miljard dollar en zo zijn plaats behoudt. Google sluit de Top 3 af, al zak het wel 2 plaatsen door zijn trage groei van 10% (120,9 miljard dollar omzet).

Technologiesector boomt

Voor het eerst sinds het begin van de Global Top 500, bestaat de Top 5 enkel uit technologiebedrijven. Zo volgen Samsung (92,3 miljard dollar) en Facebook (89,7 miljard dollar) immers op de vierde en vijfde plaats. Bedrijven als AT&T (82,4 miljard dollar), Microsoft (81,2 miljard dollar), Verizon (62,6 miljard dollar), Walmart (61,5 miljard dollar) en ICBC  (59,2 miljard dollar) vervolledigen de Top 10.

Uit het rapport van Brand Finance blijkt zelfs dat bedrijven uit de technologiesector meer dan twee keer zo veel waard zijn dan telecombedrijven. En het ziet ernaar uit dat de digitale groei nog niet direct zal stoppen. Zo stijgen Chinese techologiebedrijven als Alibaba, Tencent en JD.com jaarlijks gemiddeld met zo’n 67%, en dat kan de komende jaren nog kunnen toenemen, klinkt het bij Brand Finance.

 

Chinese bedrijven zetten de achtervolging in

Het rapport toont ook het belang van Chinese bedrijven aan. Hoewel Amerikaanse bedrijven de Top 500 domineren, lijken Chinese bedrijven de achtervolging in te zetten. Zo steeg het marktaandeel van China in de Top 500 van 3 naar 15%. Daarmee staat het op de  tweede plaats van landen met de meest waardevolle merken, al blijft Amerika momenteel wel op nr°1(43%) staan. Daarnaast leverde China ook het merk af met de meeste groei binnen de Top 500: Wuliangye, dat van plaats 184 naar plaats 100 (+161%) steeg en dat op één jaar tijd.