Fiege Belgium en wholesaler Makro/Metro hebben in Puurs de eerste steen gelegd van een nieuw deel van het Puurs Logistics Centre. Hoewel de Belgische dochter van de Duitse logistieke groep vanuit het nieuwe distributiecentrum meerdere klanten zal bedienen, is het vooral bedoeld om de groei in België van de Makro en Metro-ketens te ondersteunen.

Logistiek vastgoedontwikkelaar Goodman breidt voor Fiege en Maktro/Metro het Puurs Logistics Centre met maar liefst 24.800 m² uit. Die extra capaciteit wordt later dit jaar opgeleverd. De totale investering bedraagt 15 miljoen.

De site is strategisch bijzonder goed gelegen, in het hart van de 'Gouden Driehoek' Antwerpen-Brussel-Gent en met een snelle toegang tot het wegennetwerk (via de N16 en de A12). Het PLC is tevens op slechts 6 km afstand gelegen van de containerterminal van Willebroek. Die staat dagelijks in verbinding met de havens van Antwerpen en Rotterdam.

 

Makro/Metro

Makro/Metro kondigde vorig jaar een nieuwe strategie en positionering in België aan. Makro zal zich meer specialiseren, onder andere in ‘good food’, party en home, terwijl Metro een sterkere focus legt op de horeca. Eerder deze maand pakte het bedrijf uit een vernieuwd winkelconcept voor Makro. De winkels van Machelen en Lodelinsart zijn de eerste twee die in een nieuw jasje gestoken en een breder productaanbod hebben. In de loop van de eerste jaarhelft zullen alle Belgische Makro-winkels eveneens een facelift krijgen.

Die nieuwe commerciële strategie zal ondersteund worden door een nieuwe logistieke strategie. Puurs krijgt hierin een grote rol.  Volgens Walter Goossens, de kersverse supply chain directeur van Makro, is die strategie gericht op de logistieke integratie van de leveranciers in de sectoren Food en Non-Food. Deze centralisatie moet helpen bij het optimaliseren van de service aan de winkels.

 

Multicustomer site

Makro voert de logistieke activiteiten niet zelf uit. Die worden geoutsourcet aan Fiege Belgium. De logistieker gaat ze beheren vanuit deze ‘multicustomer’ site.  In de logistiek voor de FMCG-sector is de jongste jaren een duidelijke tendens naar bundeling van de goederenstromen waarneembaar. Terwijl in het verleden bedrijven niet wilden dat hun logistieke dienstverleners meerdere klanten (of concurrenten) vanuit een zelfde platform zouden bedienen, is dat steeds minder het geval.

Dat maakt een betere benutting van de warehouse-capaciteit mogelijk en vooral ‘dikkere’ transportstromen.  Op zijn beurt kan dat niet alleen de transportprijs doen dalen, maar ook de CO2-emissies.