Delhaize België moet het ritme van zijn innovaties opdrijven. Dat zegt Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize, in een gesprek met de Nederlandse krant NRC.

In een interview met NRC heeft Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize het over België, Amazon en Lidl. Hier vindt u de interessantste stukken uit het interview. 

Over Amazon en Whole Foods Market

Als CEO van Ahold Delhaize is Dick Boer verantwoordelijk voor zo'n 370.000 medewerkers wereldwijd en voor een omzet van meer dan 60 miljard euro. Zowel Ahold als Delhaize creëren twee derde van dat cijfer in de VS. Om die reden is de aankoop van Whole Foods door Amazon een belangrijk gegeven voor Dick Boer. "De concurrentie wordt harder. Daar valt niets aan te doen. De overname past in een trend. Aan de ene kant willen traditionele winkels online mee te doen. We werken daar zelf al twintig jaar op. Aan de andere kant hebben online winkels ook door dat ze echte winkels nodig hebben." „Er zijn veel dingen waar ze geen moeite mee hebben, maar home deliverymet verse producten kostte ze duidelijk meer moeite. En dat is natuurlijk ook lastiger.” Toch heeft een bedrijf als Amazon ook kennis waar Boer „jaloers” op is. „Wij zetten in de winkel aanbiedingen neer waar jij langs loopt en denkt: nou, die is voor mij. Dat doen zij natuurlijk slim op het web, door algoritmes en kunstmatige intelligentie te gebruiken. Ze schotelen je dingen voor waarvan je denkt: holy shit, nooit gedacht dat ik dát nodig had.”

Over Lidl…

Nog een speler die zijn intrede deed op de Amerikaanse markt is Lidl. "Walmart is de grootste discounter ter wereld en als zij een nieuwe winkel openen dan schrijft niemand daarover. En we hebben al kennis over Lidl, dat is het voordeel van Europees-Amerikaans zijn. We hebben met onze Amerikaanse collega’s gedeeld waar ze op moeten letten, wat wij eerder verkeerd deden.” Welke fouten werden er begaan? „We hebben onze versafdeling in Europa niet goed genoeg beschermd. Een versafdeling geeft een discounter meer het imago van een gewone supermarkt. We hadden ze met onze prijzen scherper moeten volgen. En tegen de klant moeten zeggen: als u deze bananen bij een discounter kunt vinden voor deze prijs, kunt u dat ook bij ons.”

Over België …

NRC spraj Boer op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam, waar intussen ook de Belgen introkken. De ingangshal, met zijn eigen AH To Go-winkel, voelt erg Albert Heijn. Toch wordt ook gedacht aan de werknemers die afkomstig zijn van Delhaize. Al in het weekend dat de fusie werd goedgekeurd, in juli vorig jaar, werden de muren meteen appeltjesgroen geschilderd, de kleur van het nieuwe fusiebedrijf. Denis Knoops stond onlangs zijn plaats af aan Xavier Pesvaux, die voortaan rapportert aan de baas van Albert Heijn, Wouter Kolk

Terwijl Dick Boer wel tevreden is over het werk van Albert Heijn in Nederland, is hij het veel minder over dat van Delhaize in België. "AH heeft een mooie remonte ingezet in Nederland, de voorbije drie jaar. We zijn er blij om. We stellen vast dat de winkels van Albert Heijn innoverend zijn. Momenteel is dat belangrijk voor een supermarkt. We moeten blijven verrassen, elke dag", aldus Boer. "Ik denk dat we in België te veel… nog te weinig de snelheid van innovatie hebben. Wouter Kolk kan met zijn team de innovatiekracht vergroten. Wat bijvoorbeeld belangrijk is, is dat je veel nauwer met toeleveranciers gaat samenwerken. Dat zij komen met nieuwe ideeën en dat je ze snel op het schap laat.”

Wat betreft de controle van de Nederlanders over België zegt Boer:  "Natuurlijk heeft de fusie consequenties. Zo staat het hoofdkantoor nu hier. Maar het gaat niet om het hoofdkantoor. Wél om onze winkels. Wat we steeds gezegd hebben: Delhaize is het belangrijkste merk in België. Dat moet het goed doen. De fusie heeft natuurlijk een sentimentele kant. Maar zowel de raad van commissarissen als de raad van bestuur hebben altijd gezegd: de fusie is groter dan Nederland en België. Want ja, met alle respect, iemand bij Stop & Shop of Food Lion heeft het niet over Nederland of België.”