Het conflict tussen Delhaize en Danone over prijsverhogingen is nog steeds niet opgelost. Donderdag nodigde Delhaize zijn aangesloten partners uit om solidair te zijn om zo meer gewicht in de schaal te kunnen leggen bij de onderhandelingen.

Er lijkt maar geen doorbraak te komen in het commerciële conflict tussen Delhaize en zijn leverancier Danone, die ervan wordt beschuldigd buitensporige prijsverhogingen te eisen. De lege rekken nemen toe, zeker in de ultraversafdeling, waar Danone het universum domineert en bij Delhaize altijd een zeer gunstig planogram heeft gehad. Het resultaat van het conflict tussen de twee partijen is des te spectaculairder.

Een dergelijk conflict kost beide partijen natuurlijk handen vol geld: zo verliest de leverancier plots een kwart van zijn distributie en heeft de retailer af te rekenen met het directe verlies van inkomsten, het beeld van lege schappen dat klanten irriteert, ongeacht de waarschuwingen en excuses, en de reflex van klanten die elders zullen gaan om hun Activia, Nutricia, Alpro of Evian te kopen ...

Maar het is duidelijk niet het moment om de wapens te laten zakken. Vanmorgen heeft Delhaize een brief naar al zijn filialen gezonden, waarin zij worden verzocht het hoofd koel te houden en niet toe te geven aan de verleiding om deze leegte in de rekken op te vullen door parallelaankopen te doen bij niet-erkende kanalen. “De onderhandelingen zijn nog steeds aan de gang”, bevestigt de retailer. “En om ze te slagen in het belang van de onderneming op lange termijn, haar geaffilieerden en hun consumenten, mag deze solidariteit niet worden verbroken.” Delhaize benadrukt in dit document ook dat Danone een prijsverhoging voor yoghurt eist die tot 50% hoger ligt dan het marktgemiddelde.  Het is duidelijk dat Delhaize, ondanks de nadelen van een dergelijke situatie, vastbesloten is vast te houden aan zijn principes en een indirecte boodschap naar de markt stuurt, die in lijn ligt met de opmerkingen die de baas van de groep, Frans Muller, onlangs tegenover Reuters heeft gemaakt.