De populariteit van de online supermarkten blijft groeien in Nederland. Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12%. Picnic is met +21% de snelste groeier. Ook Jumbo groeide, maar minder hard (+5%). Ondanks een daling van 11% blijft Albert Heijn de meest gebruikte online supermarkt van Nederland.

Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een rapport van het online onderzoeksbureau Multiscope onder 7.300 Nederlanders. 

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dat is meer dan één op vijf ofwel bijna een verdubbeling tegenover 2016. Maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders koopt nu wekelijks bij een online supermarkt. 

Volgens Multiscope is het einde van de groei nog niet in zicht. Uit zijn onderzoek blijkt dat meer dan één op de vier consumenten (27%) van plan is om ook dit jaar online boodschappen te doen. 

Online boodschappen doen is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Vijftigplussers (13%) kiezen minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29%).

Picnic en Jumbo vs Albert Heijn

Picnic is zeer duidelijk populariteit aan het winnen. Van alle Nederlanders die in 2019 online boodschappen deed, gebruikte 25% van hen de ‘online only’ supermarkt. Dat is een stijging met maar liefst 21%. Van de online supermarktklanten bestelt 23% bij Jumbo (+5%). Ondanks een daling van 11% is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50%). Op de vierde plaats komt Plus met 9% (+4%). De kleinste speler, Coop met 3% van de gebruikers, boet 1% in.

Opvallend is ook dat Albert Heijn en Picnic bovengemiddeld scoren bij de 35-49 jarigen (respectievelijk 54 en 27%) en Jumbo bij de 18-34 jarigen (26%). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.

 Smart Food Monitor
©

 Smart Food Monitor

Gemak en tijdsbesparing 

Uit het onderzoek blijkt verder dat de motivatie van de consumenten die de online supermarkt gebruiken vooral ligt bij het gemak, zoals het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50%) en tijdsbesparing (49%). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren is tijdsbesparing een belangrijke motivatie.