Ocado heeft vorig jaar amper 0,02% van de voedings- en drankproducten weggegooid. Dat komt overeen met slechts één op de 6.000 producten binnen die sectoren. Volgens de Britse online supermarkt is dat de beste score in de sector.

Voedselverspilling is een thema dat steeds hoger op de agenda komt te staan. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, belandt 45% van de Europese voedselproductie op de afvalberg. Een groot deel van het verlies gebeurt in de supply chain en in de supermarkten zelf. Daarom wil de Europese Commissie tegen 2030 het voedselverlies in de Europese Unie halveren.

Het cijfer dat Ocado zopas publiceerde is dan ook opmerkelijk.  Volgens Suzanne Westlake, hoofd Corporate Responsibility bij het Britse bedrijf is dat te danken aan Ocado’s bedrijfsmodel, dat gebaseerd is op efficiëntie en weinig afval. "Door onze technologie, processen en relaties met leveranciers voortdurend te verbeteren, zijn we erin geslaagd om ons voedselafval tot vrijwel nul te reduceren. Ik geloof dat we de laagste cijfers voor totale voedselverspilling in onze sector hebben”, zegt ze.

Volgens haar is dat lage cijfer grotendeels te danken aan de efficiëntie binnen de supply chain van de online supermarkt. Die beschikt over drie fulfilmentcentra - de zogenaamde Customer Fulfilment Centers - waar de boodschappen klaargelegd worden in een gekoelde omgeving. Dankzij de technologische middelen die het bedrijf inzet, duurt het amper vijf uur tussen de aankomst van de verse producten en het vertrek vanuit de CFC’s.

Houdbaarheid verlengen

Nu wil Ocado een stap verder gaan door de klanten ook thuis te helpen om hun voedselverspilling te verminderen, door ze meer tijd te geven om vers voedsel in de koelkast te bewaren. Dat doet de websupermarkt onder andere door gekoelde bestelwagens in te zetten.

Door een beter beheer van de logistiek slaagde Ocado erin om bijvoorbeeld de houdbaarheid van gekoelde bakkerijproducten met een dag te verlengen. Het bedrijf zegt dat de gemiddelde houdbaarheid met 50% is verlengd voor 75% van het assortiment.

Volgens Westlake is het niet tijdig verbruiken van producten de reden waarom de Britse huishoudens zoveel voedsel weggooien - 7,3 miljoen ton voeding en drank per jaar! Het verlengen van de houdbaarheid is daarom een belangrijke factor in het vermijden van voedselverspilling.

De supermarkt zelf vermeed in 2017 het weggooien van onverkocht voedsel door 2.200 ton verse voeding aan voedselbanken te doneren.