Verschillende producten zijn momenteel "tijdelijk niet beschikbaar" in de schappen van sommige Delhaize-supermarkten, waaronder Nivea- en Colgate-Palmolive-producten. "Het probleem met de leverancier is opgelost, maar het zal even duren vooraleer de voorraad weer aangevuld is", aldus de retailer.

"Beste klant, Delhaize wil op elk moment haar producten tegen competitieve prijzen aanbieden aan haar klanten. Door moeilijke onderhandelingen met de leverancier zijn meerdere producten tijdelijk niet meer beschikbaar.” Dat is de boodschap die klanten onlangs konden lezen in een aantal Delhaize-winkels. De belangrijkste oorzaak van deze lege rekken zijn de gespannen prijsonderhandelingen tussen retailers en leveranciers in een context van stijgende inflatie en hoge energiekosten. Maar dit is niet de enige reden. "Het probleem met de leverancier in kwestie dateert van september en is toen opgelost", zegt Delhaize-woordvoerster Karima Ghozzi. "Toch duurt het enige tijd voordat de schappen in al onze winkels weer volledig bevoorraad zijn. In dat opzicht heeft de nationale staking van afgelopen woensdag niet geholpen, integendeel, het heeft het hele logistieke proces vertraagd." De woordvoerster benadrukt dat er momenteel geen bevoorradingsproblemen zijn door moeilijke onderhandelingen met leveranciers, noch door bijzondere logistieke problemen.

"We accepteren niet alle prijsstijgingen”

Dat de prijsonderhandelingen dit jaar meer gespannen zijn dan ooit bleek afgelopen zomer al toen Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, verklaarde dat grote merken in de huidige omstandigheden te grote prijsstijgingen doorrekenen en dat het bedrijf meer vertrouwde op de leveranciers van private labels. Gesterkt door zijn goede cijfers uit het derde kwartaal ging de topman vorige week nog een stap verder in een gesprek met De Tijd door te beweren dat de onderhandelingen de komende maanden waarschijnlijk gespannen zullen blijven. "We accepteren niet alle tariefverhogingen. Wij weten hoeveel grondstoffen kosten vanwege onze huismerkproducten. Als een merkleverancier vraagt om een tariefsverhoging van 15% en we zien dat grondstoffen veel goedkoper zijn geworden, dan weigeren we dat", klonk het. Het zijn trouwens niet alleen de retailers, maar ook de klanten die de prijsstijgingen niet zullen accepteren, benadrukte Nathalie Matterne, hoofd FMCG merchandise bij Carrefour België, in de aanloop van de Sales & Nego Summit van Gondola Academy in september: "De consument is niet naïef, hij zal niet zomaar een prijsverhoging accepteren. Hij heeft te veel alternatieven, te beginnen met onze huismerken, die hem de beste kwaliteit/prijsverhouding bieden. Hun succes groeit aan een recordtempo, dat is een waarschuwing voor de nationale merken.”