Metro Group heeft zijn groeitraject in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2021/22 voortgezet. De omzet steeg met maar liefst 20% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Dat liet de Duitse retailgroep weten. 

Met een omzet van meer dan 7,6 miljard euro heeft Metro Group in het eerste kwartaal van 2021/22 het precoronaniveau overschreden en is de omzet met 20% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van fysieke winkels bedroeg 6,2 miljard euro (+13%), die van de Food Service Distribution (bezorging) 1,4 miljard euro (+64%) en die van het online platform Metro Markets 15 miljoen euro (+161%). De EBITDA is gestegen tot 528 miljoen euro, een stijging met 129 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop aan professionele horecaklanten is volgens de Duitse groep de belangrijkste groeimotor. Daardoor steeg de winst tot 195 miljoen euro (tegenover 99 miljoen euro in 2020/21), terwijl de winst per aandeel verdubbelde tot 0,54 euro (tegenover 0,27 euro).

"De horecasector is creatief, veerkrachtig en bezig aan een sterke comeback”

"De sterke groei in het eerste kwartaal toont aan dat wij in staat zijn onze klanten in deze fase goed te ondersteunen dankzij een hoge productbeschikbaarheid, relevante assortimenten en onze flexibele kanaalmix. De verkoop ligt boven het niveau van voor de pandemie en ook de wint evolueert in positieve lijn", aldus Steffen Greubel, CEO van Metro AG, die eraan toevoegde dat "deze twee jaar van pandemie hebben aangetoond dat de out-of-home consumptie standvastig is en dat de horeca creatief en veerkrachtig is en een sterke comeback maakt.”

Ondanks de sterke groepsresultaten blijft de toekomst van de Belgische Metro- en Makro-winkels voorlopig onzeker. Begin dit jaar deden er namelijk geruchten de ronde dat Metro zijn Belgische filialen zou willen verkopen, al werd dat bericht later ontkracht door CEO Steffan Greebel die benadrukte dat “Metro momenteel tevreden is met de winkels die we hebben. Zodra dat verandert, zullen we daarover communiceren”.