Het nieuwe distributiecentrum dat Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van de Casa-winkelketen, in Olen optrekt zal sterk geautomatiseerd zijn. Hoewel het pas in april operationeel is, heeft Egemin Automation al een tip van de sluier gelicht.

Het nieuwe distributiecentrum, gelegen langs de E313 in Olen, heeft een oppervlakte van 50.000 m² en biedt plaats aan 65.000 pallets. De investering van het volledige project bedraagt 35 miljoen euro Het nieuwe magazijn vervangt het huidige DC distributiecentrum in Heultje bij Westerlo, dat dicht gaat. Het heeft zijn maximale capaciteit bereikt en kan niet uitgebreid worden. Dat de sluiting gepaard gaat, zorgde onlangs voor ophef.

Vanuit het logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar de 520 Casa interieurwinkels in acht Europese landen. Dankzij het nieuwe DC zal Domus Logistics jaarlijks tot 5.000 vrachtritten kunnen uitsparen. In het nieuwe gebouw worden ook de activiteiten van vijf externe partners van het bedrijf geïntegreerd, wat bundeling van goederenstromen mogelijk maakt. Dat is niet alleen voordelig voor het milieu, maar ook voor de verkeersdruk in de regio.

 

Automatisering

Het distributiecentrum zal bestaan uit een bulkopslagmagazijn en een orderpickingzone. De oplossing van Egemin zal zorgen voor de automatische bevoorrading van de orderpickingzone, het transport van de pallets van en naar het bulkmagazijn, en de opslag in het magazijn. Hiervoor zullen in totaal twaalf E’gv Hybrid-magazijntrucks gebruikt worden. Dat zijn standaardtrucks van Still – een zusterbedrijf van Egemin binnen de Kion-groep - die als AGV’s (Automated Guided Vehicles) worden uitgerust. “We voorzien de magazijntrucks van ons E’gv Automation Pack en een E’tricc-software waarmee ze autonoom kunnen rondrijden, pallets transporteren, opslaan in rekken, enz.”, legt Eric Coenen, sales manager bij Egemin Automation, uit.

De productdozen worden in bulk, hoofdzakelijk via zeecontainers, aangevoerd. In het nieuwe DC zullen de magazijniers de dozen op pallets stapelen die ze vervolgens op de conveyorinstallatie plaatsen. Van dan af gebeurt bijna alles automatisch. Eerst worden pallets automatisch omwikkeld worden met folie, gecontroleerd en geregistreerd. Daarna zullen zeven geautomatiseerde reachtrucks voor de aanvoer van de pallets naar het bulkmagazijn zorgen.

In dat magazijn, dat 32 gangen telt, zullen op hun beurt vijf E’gv smallegangentrucks zorgen voor voor het automatisch wegzetten en ophalen van de pallets. Wanneer goederen nodig zijn in de - manuele - orderpickingzone, zal een van de automatische reachtrucks de pallet ophalen en op een van de twee conveyorbanen plaatsen. Hiermee worden ze tot bij de orderpickers gebracht.