Hema zag zijn omzet in het tweede kwartaal van dit jaar licht dalen tot 286,5 miljoen euro (-0,2%), een rechtstreeks gevolg van het uitzonderlijk warme weer. Gelukkig kon de keten de brokken lijmen op het vlak van e-commerce (+8%). Zo blijkt uit de kwartaalcijfer van Hema, die vandaag bovendien ook zijn eerste winkel buiten Europa opende.

Hema maakte vandaag zijn kwartaalcijfers voor het tweede trimester bekend. De warenhuisketen behaalde een netto omzet van €286,5 miljoen, ofwel 0,2% minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Die daling is vooral te wijten aan het uitzonderlijk warme weer in Europa en de stakingen bij het openbaar vervoer in Frankrijk. De online omzet van de warenhuisketen steeg daarentegen wel met 8,0%. Nochtans had Hema vanwege de transitie naar een nieuw e-commerceplatform en distributiecentrum voor internetbestellingen tijdelijk zijn online marketingactiviteiten teruggebracht.

Verder wist het bedrijf zijn nettoverlies te reduceren tot 10,2 miljoen euro, tegenover 29,1 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het genormaliseerd EBITDA van de keten strandde uiteindelijk op 23,1 miljoen euro, ofwel 6,9% minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de lagere like-for-likeomzet. 

Wat de verkoop betreft waren het vooral de huishoudelijke artikelen en de persoonlijke verzorgingsproducten die het erg goed deden(+3,4%). De kledingomzet daalde dan weer met 0,7% en de food omzet met 4,1%. 

“We zijn niet tevreden over onze omzetontwikkeling in het tweede kwartaal. De omzet werd negatief beïnvloed door een lange periode met uitzonderlijk warm weer in Noord-Europa en ov-stakingen in Frankrijk. Ondanks deze beperkte omzetdaling hebben we onze brutomarge en nettoresultaat verder weten te verbeteren door adequaat kostenmanagement”, verduidelijkt Tjeerd Jegen, CEO van Hema. “Daarnaast hebben we in het afgelopen kwartaal onze commerciële positie verder versterkt. Zo hebben we wederom fors geïnvesteerd in e-commerce. Op dit moment wordt ons nieuwe distributiecentrum voor internetbestellingen gefaseerd in gebruik genomen. Dit zorgde weliswaar in het tweede kwartaal tijdelijk voor een lagere online omzetgroei door een beperkte verwerkingscapaciteit, maar we zijn hierdoor wel optimaal gepositioneerd voor het traditioneel sterkere derde en vierde kwartaal.”

Hema internationaal: 25 nieuwe winkels

De internationale omzet van Hema steeg (+0,2%) in het tweede kwartaal van 2018. Zo voegde de keten vier verkooppunten toe aan zijn winkelpark: 2 in Duitsland en 2 in Frankrijk. Toch was het vooral Duitsland dat de grootste omzetgroei behaalde (+42,1%) , al deed ook Frankrijk het niet slecht (+14,4%). Als gevolg van die positieve resultaten wil het bedrijf dit jaar nog 20 tot 25 winkels openen buiten de Benelux, onder meer in Duitsland en Oostenrijk.

Eerste winkel buiten Europa

En die belofte komt de warenhuisketen meteen na, want vandaag opende het bedrijf zijn eerste winkel in Abu Dhabi. Dat schrijft het Nederlandse persbureau ANP. Dat de keten ervoor kiest om een eerste winkel buiten Europa te openen, is volgens de CEO van Hema een logische keuze. ”Vergeet niet dat wij momenteel eigenlijk het grootste Nederlandse kledingmerk zijn. Concurrenten als Zara, H&M en C&A zijn allemaal wereldspelers. Er is dus schaalgrootte nodig om met hen te concurreren”, vertelt hij aan ANP.

Toch was het niet Hema, maar wel de lokale partner Apparel Group die met het voorstel afkwam. Dat leidde uiteindelijk tot een meerjarige overeenkomst en de ambitie om nog 50 extra winkels in de regio te openen, aldus ANP. Dat Hema een winkel is met goedkope producten, zorgt volgens Jegen juist voor een meerwaarde. Abu Dhabi Telt immers verschillende grote winkelcentra en luxemerken, maar een typisch Hema concept ontbreekt er nog. Ter plaatse zal Hema, die ondertussen wereldwijd 750 winkels heeft verspreid over 9 landen, bovendien vooral focussen op de verkoop van cosmetica, baby- en kinderkleding, chocolade en koekjes.