De Belgische winkels van Makro en Metro bleven in 2019 hun verliezen opstapelen, toch wisten ze hun omzet na jaren van financiële moeilijkheden te stabiliseren tot 737,9 miljoen euro. Een teken dat de ketens, en dan vooral Makro, stilletjes aan aan de betere hand zijn.

Het gaat al jaren niet goed met de Belgische vestigingen van Makro. Terwijl Metro erin slaagt om het professionele publiek van foodservice en horeca te verleiden, dook Makro in het rood, ondanks de opeenvolgende plannen om het tij te keren. Per jaar daalde de omzet de voorbije jaren gemiddeld met 9%. Een op termijn onhoudbare situatie voor de Metro groep die ervoor koos om Makro België proberen te redden door verschillende keren geld te investeren (naar schatting zo’n 300 miljoen euro), maar ook door een stappenplan vast te leggen. Toch lijkt het tij nu stilletjes aan te keren, zo blijkt uit de recentste jaarrekening van het bedrijf, aldus De Tijd. Terwijl Makro België voorheen nog 10% omzet verloor, is het omzetcijfer nu zo goed als stabiel en groeit Metro. Concreet wisten Metro en Makro samen hun omzet met 0,4% op te krikken tot 737,9 miljoen euro. “Het is nog geen groei of herovering, maar het is voor het eerst in tien jaar dat er een dergelijke verbetering te zien is”, verklaarde Vincent Nolf, CEO van Makro en Metro België, vorig jaar nog aan Gondola.

Toch is niet alles koek en ei. Zo blijven de verliezen zich opstapelen. Concreet nam het bedrijfsverlies vorig jaar met 5% toe, waardoor het afklokte op 65 miljoen euro. Het nettoverlies steeg dan weer van 63 naar 66 miljoen euro. 

“We hebben vorig jaar met onze aandeelhouders afgesproken dat we ons commercieel model, met andere woorden onze omzet, zouden recht trekken. Dat is ons gelukt. Zo blijft onze groeimachine Metro zijn mooie resultaten verderzetten en is ook Makro aan de betere hand”, vertelt Vincent Nolf aan Gondola. “Ons economische model, ofwel onze rendabiliteit, is nog niet in orde. Maar dat is geen verrassing, aangezien we ons vorig jaar nadrukkelijk op onze omzet hebben gefocust, zoals was afgesproken met de aandeelhouders.” 

Hoewel de Belgische topman voorlopig nog geen uitspraken wil doen over de resultaten van dit jaar, laat hij wel weten dat de sales bij Metro dit jaar tot aan het begin van de coronacrisis zijn blijven groeien. “Ook bij Makro, net als bij andere retailers, is de verkoop gestegen binnen het kader van de coronacrisis”, voegt hij er nog aan toe. 

Maar hoe kijkt Vincent Nolf naar de toekomst? “In de komende jaren willen we de strategie van ons commerciële model verder blijven zetten en onze omzet geleidelijk aan terug laten groeien. Daarnaast gaan we ook proberen onze rentabiliteit weer te verhogen, al gebeurt alles stapje voor stapje”, besluit hij.