LaRedoute.be is verkozen tot de beste grote webwinkel van België. De winnaar van de BeCommerce Overall Award haalde het van de 135 webwinkels die zich dit jaar ingeschreven hadden. Het grote publiek zijn favoriete online winkel aan in dertien verschillende categorieën. Iets meer dan de helft daarvan zijn eigenlijk Nederlandse webshops.

Voor de twaalfde keer werden gisteren de BeCommerce Awards door de Belgische vereniging van online handelaars uitgereikt. Dat gebeurde in aanwezigheid van 300 professionals uit de sector. Deze 22 awards worden toegekend door een vakjury enerzijds en de consumenten anderzijds.

De ‘Overall Award’ die de beste webshop beloont wordt toegekend op basiss van de samengestelde score van de jury en het publiek. Elk heeft een aandeel van 50% in de score. “Wat determinerend in het uiteindelijke oordeel is de grote sprong voorwaarts die de bewuste webshop in het afgelopen jaar heeft gedaan”, zegt Carine Moitier, directeur van BeCommerce. De winnaar voor 2017 is LaRedoute.be. De winnaar vertegenwoordigt ons land binnen een maand in Barcelona op Europese E-Commerce Awards . Vorig jaar won Vente-Exclusive.com.

 

De keuze van de vakjury

Acht winnaars werden geselecteerd door een professionele jury, voorgezeten door internetondernemer Durk Jan de Bruin. Naast de BeCommerce Overall Award voor de beste webshop in alle categorieën, werden acht prijzen uitgereikt: 

  • De Start-Up Award ging naar aan Maison-Lab.be, de gloednieuwe webshop met schoenen, handtassen en accessoires.
  • De Mobile Award voor de commerciële website met de beste mobiele interface werd gewonnen door Belfius.be . 
  • De Cross Border Award was voor Samsonite.be Deze prijs beloont de beste grensoverschrijdende winkel.
  • De Starters Award, de prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ging naar Lidl-Shop.be,
  • De Omni-channel Award werd gewonnen door ASAdventure.com.
  • De Green & Circular Award, de prijs voor de webshop die het best het milieu respecteert, werd gewonnen door Kudzu.be 
  • De Innovation Award ging naar Inoopa.be.
  • De B2B Award, die voor de eerste keer werd uitgereikt, was voor Centralpoint.be.

De keuze van de jury

Zo’n 25.034 consumenten hebben hen stem uitgebracht voor hun favoriete online winkel, in dertien verschillende categorieën. De publieksprijzen van 2017 gingen naar: 

 

Veel Nederlandse webshops

Van deze dertien winnaars van de publieksprijzen zijn iets meer dan de helft (zeven) eigenlijk Nederlandse webshops. Deze vaststelling maakt ook Carine Moitier. “Dat heeft misschien te maken met de meer uitgesproken winnaarsmentaliteit van de Nederlanders. Belgen zijn meer perfectionistisch en hebben vaak schroom om ervoor te gaan omdat bijvoorbeeld een deel van hun webshop nog in de steigers staat”, zegt ze.

“Nederlandse webshops zijn misschien ook meer bewust dan de Belgische van de commerciële waarde van zo’n award. Die zorgt voor meer naambekendheid, meer omzet en dergelijke”, aldus Moitier. Daarom blijft BeCommerce de Belgische e-commerce ondersteunen. “De dynamiek van de online handel in België, die zowel terug te vinden is in het ruime aanbod van producten en diensten, als in de ontwikkeling van nieuwe elektronische betaaloplossingen, bewijst dat het beste nog moet komen” , stelt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, tot slot.